Hvorfor bli sertifisert?

Kunder, ansatte og myndigheter forventer i stadig større grad at bedrifter tar bærekraftsansvar. Mange offentlige anbud krever nå at bedrifter har godkjent dokumentasjon på sitt bærekraftsarbeid for i det hele tatt å bli vurdert som leverandør. Samtidig synes mange bedrifter at det er vanskelig å vite hva de konkret skal gjøre for å bedre sin miljøprestasjon.

Som Miljøfyrtårn-bedrift får virksomheten hjelp til å navigere i bærekraftsarbeidet, og forslag på hvilke tiltak som er vesentlig for virksomheten, i sin bransje.

Her er 9 gode grunner til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert

1. Gyldig dokumentasjon – et kvalitetsstempel

Sertifiseringen kan brukes som godkjent dokumentasjon i offentlige anskaffelser og er et gyldig bevis på miljøledelse i EU/EØS.

Alle Miljøfyrtårn-virksomheter resertifiseres hvert tredje år, gjennom en uavhengig tredjepartskontroll. Sertifiseringen beviser at virksomheten jobber systematisk med miljøstyring.

2. Oppnå konkurransefortrinn

Det stilles stadig strengere miljøkrav i offentlige anskaffelser. Med Miljøfyrtårn-sertifisering blir det mye enklere å dokumentere virksomhetens miljøarbeid, og virksomheten kvalifiserer til å delta i flere anbud. Virksomheter som kan vise til gyldig dokumentasjon for dette arbeidet kan bli prioritert i utvelgelser av leverandører og samarbeidspartnere.

3. Oppnå reell miljøeffekt

I sertifiseringsarbeidet får virksomheten smarte verktøy for å jobbe konkret med bærekraft innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Virksomheten får hjelp til å jobbe helhetlig, systematisk og langsiktig med tiltak som vil forbedre virksomhetens miljøprestasjoner, redusere klimagassutslippene – og bidra til en grønn fremtid.

4. Styrke omdømmet og merkevaren

Miljøfyrtårn-sertifisering gir bedriften et kvalitetsstempel som bygger tillit og styrker konkurransekraften. Sertifikatet anerkjennes av både kunder, bedriftsledere og myndigheter, og viser at virksomheten tar konkrete grep for en bærekraftig omstilling. Samtidig skaper sertifiseringen økt miljøbevissthet, økt stolthet og økt engasjement blant ansatte.

5. Kutte kostnader og øke lønnsomhet

Bærekraft lønner seg, ikke bare for miljøet, men også på bunnlinja.

Med et smart verktøy for miljøledelse får virksomheten hjelp til å gjennomgå alle sine rutiner. Med det vil virksomheten oppnå en mer lønnsom drift – og kan spare utgifter på avfallsreduksjon, lavere energiforbruk og smarte transportløsninger.

6. God oversikt og forenkling av arbeidet 

Selv om kravene til virksomhetene stadig skjerpes, trenger ikke bærekraftsarbeid være komplisert. Miljøfyrtårn sitt digitale bærekraftsverktøy, LUMA, er oversiktlig og brukervennlig, og gir virksomheter smarte veiledninger i bærekraftsarbeidet og sertifiseringsprosessen.

7. Konkrete mål og tiltak

Det administrative arbeidet ved en sertifisering gjøres i LUMA, Miljøfyrtårn sitt digitale bærekraftsverktøy. I LUMA velges konkrete mål som er vesentlige for virksomheten og tiltak som bidrar til reelle forbedringer. Virksomheten kan enkelt følge med på utviklingen, iverksette nye tiltak og sette nye mål.

8. Senke sykefraværet

I sertifiseringsarbeidet vil virksomheten få konkrete råd og hjelp til å få på plass gode rutiner for HMS og arbeidsmiljø. Dette kan bidra til å redusere sykefraværet.

9. Vise lederskap og ansvarlighet 

Klimaendringer og miljøutfordringer krever handling nå. Med Miljøfyrtårn-sertifisering starter virksomheten en omstilling og bidrar til en bærekraftig fremtid – for både virksomheten og kommende generasjoner. Virksomheter som sertifiseres viser tydelig lederskap og ansvarlighet.

Nærmere 90 % av Miljøfyrtårn-virksomhetene vil anbefale andre å bli sertifisert!

Så hva venter du på?