Lurer du på noe?

Her får du svar på ofte stilte spørsmål.

Har du spørsmål om sertifisering? Se prosessen for å bli sertifisert her.


Oppstart, tidsbruk og pris

Hvordan kommer vi i gang med sertifisering?

Det er enkelt å komme i gang med sertifisering!

For enkeltvirksomheter som er privat eller statlig, kan du registrere din virksomhet her for å kjøpe tilgang til Miljøfyrtårns bærekraftsverktøy, LUMA. Der får du tilgang til kriterier din virksomhet skal oppfylle for å kunne bli sertifisert, og svarer de ut i et digitalt skjema. Se hele prosessen for å bli sertifisert her.

For konsern og organisajsoner som har flere enheter dere vil sertifisere, eller kommunale og fylkeskommunale enheter, kan dere kontakte oss her.
Se prosessen for å bli sertifisert her.

Hvor lang tid tar det å bli sertifisert?

Tidsbruken avhenger av flere faktorer, for eksempel

  • om virksomheten har satt av nok ressurser til å jobbe med sertifiseringen
  • hvor mange av kriteriene som er oppfylt ved oppstart
  • hvilke bransjekriterier virksomheten skal oppfylle
  • om det ønskes tilleggstjenester som for eksempel oppfølging av HMS-system, sirkulærøkonomi, og miljøopplæring av ansatte (krever ekstra tidsbruk)

En enkeltvirksomhet bruker i gjennomsnitt tre måneder fra start til ferdig sertifisert.

For virksomheter som sertifiseres innenfor hovedkontormodellen vil tidsbruk i tillegg være avhengig av hvor mange underenheter som skal sertifiseres.

Hva koster det å bli sertifisert?

Det betales en årlig kostnad til Stiftelsen Miljøfyrtårn. I tillegg kommer kostnader til konsulent og sertifisør.

Les mer om kostnader til Miljøfyrtårn.

Kostnad til konsulent avhenger av hvor mye hjelp hver virksomhet trenger. Vi anbefaler virksomheter å innhente flere tilbud, og at tilbudene er spesifisert etter hvordan arbeidet er lagt opp. Det er også mulig å delta på digitale samlinger, og disse har fastpris. Les mer om de ulike måtene å få veiledning på her.

Ved sertifisering som hovedkontor gjelder egen prismodell. Kontakt oss for mer informasjon.

Hvordan finner vi en miljøfyrtårnkonsulent?

Her finner du oversikt over konsulenter som er godkjent av Miljøfyrtårn, samt oversikt over de ulike måtene å få veiledning fra konsulent på.

Hvorfor bli sertifisert?

Gjennom en Miljøfyrtårn-sertifisering får virksomheten konkrete verktøy for å gjennomføre effektive og lønnsomme miljøforbedringer innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. 

Se flere gode grunner til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Hvem passer hovedkontormodellen for?

Vår hovedkontormodell passer for store konsern, organisasjoner og kommuner, som har fire eller flere lokasjoner som skal sertifiseres, og som har en sentral ledelse.

Du skal velge sertifisering for enkeltvirksomheter dersom din virksomhet har tre eller færre lokasjoner som skal sertifiseres.

Nytt bærekraftsverktøy, LUMA

Hva er LUMA?

LUMA er Miljøfyrtårns egenutviklede bærekraftsverktøyLøsningen hjelper deg enten du trenger en miljøsertifisering, er ute etter å etablere et godt bærekraftsarbeid, eller må rapportere på bærekraft.

Vår løsning er utviklet for å hjelpe virksomheter med å etablere et målrettet og kontinuerlig forbedringsarbeid på bærekraft. 
Les mer om LUMA, Miljøfyrtårns bærekraftsverktøy.

Hvem er LUMA for?

Alle private og statlige enkeltvirksomheter som skal sertifiseres for første gang, skal bruke Miljøfyrtårns nye bærekraftsverktøy, LUMA, for å gjøre jobben.

Fra og med 10. mars 2025 vil også sertifiserte private og statlige enkeltvirksomheter innenfor bygg og anleggsbransjen, handel, samt IT og kommunikasjon få invitasjon om å bytte til LUMA.

Fra 25. april 2025 får alle sertifiserte private og statlige enkeltvirksomheter innenfor alle andre bransjer invitasjon til å bytte over til LUMA.

Hovedkontor og underliggende enheter, samt bransjegrupper med hovedkontor-struktur, og kommunale og fylkeskommunale enheter vil fortsette i eksisterende portal frem til vi har tilpasset LUMA deres behov. Dato for når dette skjer er ennå ikke satt, men vi kommer tilbake med mer informasjon når det er klart.

Hva får vi i LUMA?

LUMA har fire moduler, og selges som en samlet pakke. Følgende moduler er tilgjengelig i LUMA

  • modul for sertifisering
  • modul for styring
  • modul for klimaregnskap
  • modul for brekraftsrapport

Les mer om LUMA her.

Hva kan vi gjøre i LUMA?

I LUMA kan du

  • sette mål basert på det som er viktig ifor din virksomhet
  • iverksette egnede tiltak for bærekraft
  • styre arbeidet og fremdriften mot målene som er satt
  • veiledes frem til en Miljøfyrtårn-sertifisering

Er bærekraftsrapporten i henhold til krav om bærekraftsrapportering?

Bærekraftsrapporten i LUMA tar utgangspunkt i EUs frivillige standard for bærekraftsrapportering for unoterte SMBer (VSME). Standarden utvikles for mikroforetak og SMBer som ikke er pålagt å rapportere om bærekraft i henhold til regnskapsloven. Standarden dekker miljø, sosiale forhold og forretningsetikk. Den forventes godkjent av EU i 2025. Når den frivillige standarden er ferdigstilt, vil Miljøfyrtårn sørge for at du kan svare ut denne i LUMA.

Bærekraftsrapporten i LUMA vil ikke dekke hele rapporteringsstandarden for store selskaper (ESRS) eller børsnoterte SMBer (LSME) som er lovpålagt rapportering. Men disse standardene bygger på den samme metodikken som styringsmodulen i LUMA og Miljøfyrtårnstandarden for miljøledelse: Bedriften skal oppgi hvilke bærekraftsområder den mener er vesentlig for virksomhetene. Innenfor vesentlige bærekraftsområder skal virksomheten rapportere om policy, mål og tiltak, eventuelt oppgi at virksomheten ikke har dette. Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter og virksomheter som benytter styrings- og rapporteringsmodulene i LUMA vil derfor ha et fortrinn når de skal rapportere om bærekraftsarbeidet sitt. Miljøfyrtårns metode for vesentlighetsanalyse og detaljerte indikatorer er tilpasset SMBer og derfor ikke i tråd med lovpålagte krav (ESRS og LSME).


Sertifiseringskriterier

Hvor finner vi sertifiseringskriteriene?

Miljøfyrtårn har tilpassede kriterier for over 60 ulike bransjer. Se fullstendig oversikt over bransjekriterier her.

Hvilke sertifiseringskriterier gjelder vår virksomhet?

Alle virksomheter som skal Miljøfyrtårn-sertifiseres må oppfylle grunnleggende felleskriterier, og eventuelle bransjespesifikke kriterier.

Se fullstendig oversikt over sertifiseringskriteriene her.

Hvorfor finner vi ikke sertifiseringskriterier for vår bransje?

Det kan være flere grunner til det. Noen bransjer har vi ikke utviklet kriterier for, og de kan dessverre ikke sertifiseres.

Dersom du har en ren administrativ/merkantil drift, for eksempel rådgivning, reisebyrå eller lignende, skal dere kun ha felleskriterier.

Se oversikt over hvilke bransjer vi sertifiserer her.

Hvilke bransjer kan ikke sertifiseres?

Disse bransjene kan ikke sertifiseres:

  • Jordbruk, skogbruk, fiskeri og akvakultur
  • Gruvedrift
  • Bryting av kull/malm, utvinning av olje og gass
  • Mange typer industri, blant annet:
    • Produksjon av kull- og raffinerte petroleumsprodukter
    • Produksjon av tekstiler og klær
    • Produksjon av kjemikalier og kjemiske produkter
    • Produksjon av metaller
    • Produksjon av elektriske og elektroniske produkter
    • Produksjon av motorvogner og andre transportmidler
    • Produksjon av tobakksvarer
  • Kraft- og energiproduksjon
  • Vannforsyning og håndtering av avløpsvann
  • Deponier, forbrenningsanlegg og komposteringsanlegg
  • Jernbane
  • Utenriks sjøfart
  • Lufttransport
  • Veterinærtjenester
  • Sykehus
  • Virksomheter utenfor Norge

NB: Listen er ikke uttømmende. Om ikke din virksomhet treffer 100 % innenfor en av bransjene – ta kontakt med oss.

Miljøfyrtårnportalen / LUMA

Hva er mitt brukernavn/passord?

Har du glemt passordet ditt?

Da anbefaler vi at du bruker “Glemt passord”-funksjonen på innloggingssiden til Miljøfyrtårnportalen

Brukernavn er vanligvis e-postadressen din. Dersom dette ikke fungerer, vennligst send oss en e-post eller ring 38 00 80 60.

Hvordan endrer jeg navn/adresse?

Dersom virksomheten har byttet navn, må dere sende en e-post til post@miljofyrtarn.no, så endrer vi det for dere.

Adresse kan dere selv endre i Miljøfyrtårnportal under fanen for detaljer (i boksen der adresseinformasjon står oppført). 

Hvor finner jeg sertifikatet?

Sertifikatet finner du i LUMA, eller Miljøfyrtårnportalen for de som ikke har byttet over. Du finner det også under under fanen for detaljer, og i boksen som heter «sertifikat». 

Velg knappen «hent sertifikat», og last ned / skrive ut  PDF.  

Hvorfor er det kun «ledelsen» som kan levere miljøkartlegging?

For å lykkes med å skape positive miljøeffekter i virksomheten er det avgjørende at ledelsen involveres løpende, og har eierskap til klima- og miljøarbeidet. Dette skal sikres på følgende måter:

1) En representant fra ledelsen må tillegges en egen rolle.

Det vil si at én eller flere personer må gis en merkelapp kalt «ledelsen» i Miljøfyrtårnportalen. Brukere med denne merkelappen får tilganger i Miljøfyrtårnportalen som en annen bruker ikke har. Hensikten er at avgjørende steg i sertifiseringsprosessen kun kan utføres av en bruker som har denne merkelappen.

2) Kun representanten fra ledelsen kan levere miljøkartlegging til sertifisør.

Ledelsen skal bekrefte at virksomheten anses som klar for sertifisering, før miljøkartleggingen leveres til sertifisør i Miljøfyrtårnportalen. Dette innebærer at ledelsen har gjort seg kjent med sertifiseringsordningen og kriteriene, at de kan gå god for validiteten i all dokumentasjon av kriterieoppfyllelse, og at de mener at virksomheten oppfyller kriteriene. 

Hvem kan tillegges merkelappen «ledelsen»?

Ledelsen er daglig leder eller en annen leder som representer ledelsen.


Resertifisering

Hvordan blir vi resertifisert? Enkeltvirksomheter, privat og statlig

Resertifisering skjer hvert tredje år og betyr at dere må gjennomgå kriteriene virksomheten er sertifisert etter, og sørge for at virksomheten fortsatt oppfyller dem.

Dere skal også ha besøk av sertifisør. Sørg for å bestille sertifisør via Certnor AS sine nettsider i god tid før sertifikatet utløper.

Vi oppfordrer alle virksomheter til å bytte over til Miljøfyrtårns nye bærekraftsverktøy, LUMA, når dere skal resertifiseres. LUMA vil på sikt erstatte dagens Miljøfyrtårn-portal, og alle som skal være Miljøfyrtårn-sertifisert må bytte over til LUMA i løpet av noen år.

På denne siden finner du relevante verktøy og veiledere som hjelper deg med hva du skal gjøre for å være godt forberedt til resertifiseringen.

Hvordan blir vi resertifisert? Hovedkontor og kommunale enheter

Resertifisering skjer hvert tredje år og betyr at dere må gjennomgå kriteriene virksomheten er sertifisert etter, og sørge for at virksomheten fortsatt oppfyller dem.

Dere skal også ha besøk av sertifisør. Sørg for å bestille sertifisør via Certnor AS sine nettsider i god tid før sertifikatet utløper.

På denne siden finner du relevante verktøy og veiledere som hjelper deg med hva du skal gjøre for å være godt forberedt til resertifiseringen.

Hva koster resertifisering?

Ved resertifisering er det kun kostnader knyttet til bruk av sertifisør.

Se oversikt og veiledende priser på certnor.no

Hvor lang tid tar resertifisering?

Tidsbruken varierer fra virksomhet til virksomhet.

Dersom det har vært interne endringer, eller reviderte kriterier fra forrige sertifisering, må dere beregne noe ekstra jobb. 

Alle virksomheter mottar en påminnelse via e-post om resertifisering i god tid før fristen går ut. Vi anbefaler alle å begynne forberedelsene tre til fire måneder før sertifikatet utløper, slik at man har god tid til å sette seg inn i hva som må gjøres.

Hva gjør vi om vi ikke rekker å bli resertifisert innen fristen?

Dersom resertifisering ikke gjennomføres innen sertifikatets utløpsdato, vil sertifikatet automatisk endre status til «ikke sertifisert», og er ikke gyldig som dokumentasjon i anbudskonkurranser o.l. Dere har da 6 måneder til å bli resertifisert og lukke eventuelle avvik. Dersom virksomheter ikke er godkjent på nytt i denne perioden vil sertifikatet inndras.

Hvor finner vi en sertifisør?

Bestill sertifisør via Certnor AS sine nettsider.

Årlig innrapportering

Hvorfor må vi registre våre data på klima- og miljø årlig?

Måling av miljødata er avgjørende for å vurdere fremgang og definere effektive tiltak. Årlig registrering gir innsikt i utviklingen og bidrar til å sikre at virksomheten beveger seg mot sine klima- og miljømål.

Ved å registrere virksomhetens klima- og miljødata, får du tilgang til resultater, statistikk og klimaregnskap. Dette gir oversikt over måloppnåelse, utvikling og forbedringsområder, samtidig som det synliggjør miljøarbeidet for ledelse, ansatte og omverdenen.

Les mer om innrapportering i styringsverktøyet her.

Hva er fristen for den årlige registreringen av data?

Fristen for å registrere data er 1. april.

Du rapporterer alltid på fjoråret, så for eksempel innen 1. april 2025 skal du ha levert rapport for 2024. Har du helt spesielle grunner for å be om utsettelse, må du søke om dette ved å kontakte oss. Angi årsak til hvorfor du trenger utsettelse, og når du forventer å kunne ferdigstille skjemaet for innrapportering.

Hvor kan vi få hjelp til hva vi skal registrere?

Se informasjon og veiledningsvideoer her om hvordan du fyller ut skjema for dataregistrering (for Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter).

Hva kan vi bruke våre klima- og miljødata (resultater) til?

Informasjonen virksomheten får etter å ha registrert sine data, er ikke bare nyttig for å forstå nå-situasjonen og identifisere hvor miljøinnsatsen bør målrettes videre, den er avgjørende for å kunne lage, evaluere og korrigere mål med tilhørende tiltak – som er sentrale steg i det kontinuerlige forbedringsarbeidet.

I bærekraftsverktøyet får virksomheten full oversikt over hva virksomheten faktisk har oppnådd i miljøarbeidet, og kan vurdere hvorvidt effekten av tiltakene har vært tilstrekkelige eller om målene er riktige eller må justeres til neste år.

Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter får automatisk et klimaregnskap basert på data virksomheten har registrert. Klimaregnskapet oppdateres årlig, og er et nyttig verktøy for å identifisere hvilke aktiviteter hos virksomheten som medfører størst utslipp av klimagasser, og til å vurdere tiltak for å redusere klimagassutslippene.

Hvor kan vi få hjelp til innrapporteringen?

Se tips, ofte stilte spørsmål, informasjon og veiledningsvideoer om innrapportering her (for Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter).

Du kan også benytte deg av rådgivning fra en miljøfyrtårnkonsulent.


Miljøfyrtårn-diplom

Når får vi Miljøfyrtårn-diplomet vårt?

Miljøfyrtårn-diplomet blir bestilt når virksomheten har fått godkjent sertifisering. Det blir deretter sendt til kommunen for signering av ordfører, og kommunen vil videre kontakte virksomheten i forbindelse med overrekkelse av diplomet.

Normalt tar det mellom 4-8 uker før virksomheten mottar diplomet. Vær oppmerksom på at det kan oppstå forsinkelser i perioder med ferieavvikling, og at det ikke sendes ut diplomer i sommerferien (juli) og juleferien (desember).

Ta direkte kontakt med miljøfyrtårnkoordinator i kommunen om du vil vite mer. Du finner kontaktinformasjon til kommunekoordinator på virksomhetens detaljer-side i Miljøfyrtårnportalen.

Unntak: Dersom virksomheten tilhører en kommune uten politisk vedtak om Miljøfyrtårn-sertifisering, sendes diplomet direkte fra vår diplomleverandør. Sjekk om kommunen har vedtak på virksomhetens detaljer-side i Miljøfyrtårnportalen, eller kontakt Miljøfyrtårn ved spørsmål.

Hvordan foregår overrekkelsen av diplomet?

Selv om Miljøfyrtårn bestiller diplomet, er det kommunen som har ansvar for utdelingen og som vil kontakte virksomheten i forbindelse med overrekkelse av diplomet.

I mindre kommuner kan ordføreren besøke virksomheten direkte for overrekkelse, mens større kommuner kan arrangere felles seremonier på sentrale steder som rådhuset. Dersom en personlig overrekkelse ikke er mulig, vil diplomet sendes direkte til virksomheten med en signatur fra ordføreren.

Ta direkte kontakt med miljøfyrtårnkoordinator i kommunen om du vil vite mer. Du finner kontaktinformasjon til kommunekoordinator på detaljer-siden i Miljøfyrtårnportalen.

Unntak: Dersom kommunen tilhører en kommune uten vedtak om Miljøfyrtårn-sertifisering, sendes diplomet direkte fra vår diplomleverandør. Sjekk om kommunen har vedtak på virksomhetens detaljer-side i Miljøfyrtårnportalen, eller kontakt Miljøfyrtårn ved spørsmål.

Kan vi bestille et ekstra diplom?

Ved førstegangssertifisering mottar virksomheten automatisk et diplom.  Se spørsmål og svar over.

Dersom virksomheten har behov for et ekstra diplom, enten på grunn av navneendring eller andre årsaker, kan dette enkelt bestilles fra vår nettbutikk.

Hvem kan vi kontakte for spørsmål om diplomet?

Kontakt den lokale kommunekoordinatoren for spørsmål om diplomet og overrekkelsen. Kontaktinformasjon til kommunekoordinator finnes på virksomhetens detaljer-side i Miljøfyrtårnportalen.

Dersom kommunen ikke kan hjelpe, kontakt Miljøfyrtårn direkte for ytterligere hjelp.

Tips, logo og profilering

Hvor finner vi Miljøfyrtårn-logo og profileringsartikler?

På denne siden finner du logo med retningslinjer for bruk. Logoen er i forskjellige varianter, inkludert trykkerikvalitet.

Sjekk ut fullstendig utvalg av profileringsartikler i vår nettbutikk, hvor du blant annet kan bestille nytt diplom, skilt, klistremerker, og laste ned gratis digitale banner og merker.

Se også fem konkrete profileringstips her. 

Hvordan kan vi markedsføre oss som Miljøfyrtårn?

Så fort dere har fått godkjent sertifiseringen, kan dere markedsføre virksomheten som Miljøfyrtårn-sertifisert –og vise frem virksomhetens miljøinnsats for kunder, partnere, ansatte og omverden!

Hvor finner vi tips og forslag til miljøtiltak?

Sjekk ut denne siden med flere hundre miljøtips – en idébank med tips til hvordan din virksomhet kan bli mer bærekraftig.

Hvilket ansvar har en miljøfyrtårnansvarlig?

Den viktigste oppgaven til en miljøfyrtårnansvarlig er å drive frem miljøarbeidet i virksomheten, og å sikre at det jobbes med kontinuerlig med forbedring.

Selv om det kun er én som er utnevnt som miljøfyrtårnansvarlig i virksomheten, er det nyttig og effektivt om flere i virksomheten bistår i arbeidet.

Les mer om rollen og få tips her.

Har du fakturaspørsmål eller andre henvendelser?