Utsagnet er fra Peter Druker, kjent som en av opphavsmennene bak moderne virksomhetsstyring.
Derfor skal alle Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter årlig fylle ut sine klima- og miljødata i skjemaet for innrapportering i styringsverktøyet. I tillegg skal virksomheten ha en skriftlig rutine for hvordan den innhenter data, slik at kvaliteten og sammenligningsgrunnlaget fra år til år blir best mulig.
Er virksomheten på rett vei til å nå sine miljømål og fungerer tiltakene? Resultatene fra innrapporteringen vil gi svaret!
Informasjonen virksomheten får etter innrapportering, er ikke bare nyttig for å forstå nå-situasjonen og identifisere hvor miljøinnsatsen bør målrettes videre, den er avgjørende for å kunne lage, evaluere og korrigere mål med tilhørende tiltak – som er sentrale steg i det kontinuerlige forbedringsarbeidet.
Skjemaet for innrapportering inneholder en rekke miljøindikatorer (KPI-er/måltall), som er konkrete data eller informasjon som virksomheten kan bruke til måling og evaluering av miljøarbeidet.
Indikatorene er forhåndsdefinert av Miljøfyrtårn og gir et godt innblikk i mange av virksomhetens aktiviteter, for eksempel innen strømforbruk, drivstofforbruk og avfallsmengder. Slike aktiviteter er relevante å måle på for de fleste virksomheter.
Noen virksomheter vil ha aktiviteter med vesentlige påvirkninger som ikke fanges opp av de forhåndsdefinerte indikatorene, og vil dermed ha behov for å utvikle sine egne indikatorer.
Muligheten for å opprette egne indikatorer ble lansert i januar 2022, slik at virksomheter kan rapportere på og måle effekten av aktiviteter som er helt spesifikke for sin virksomhet. Denne muligheten kan gi virksomheten et enda sterkere grunnlag for gode målsetninger og tiltak.
T: 38 00 80 60
E: post@miljofyrtarn.no
Man - fre: 09.00-15.00
Utvikling og design av Egde Consulting