Kontakt

For deg som vil bli Miljøfyrtårn

Hvordan blir vi Miljøfyrtårn-sertifisert?

Sertifiseringsprosessen består i å oppfylle spesifikke sertifiseringskriterier tilpasset deres bransje, og dokumentere de i et skreddersydd digitalt skjema. Dette gjøres i samarbeid med en godkjent miljøfyrtårnkonsulent, som guider dere gjennom prosessen og sikrer god kvalitet og fremdrift. Når alle kriterier er oppfylt kommer en uavhengig sertifisør og godkjenner sertifiseringen. Les enda mer her!

Hvordan kommer vi i gang med sertifiseringen?

Du kan enten kontakte en konsulent selv og be om tilbud, eller du kan kontakte oss i Miljøfyrtårn så hjelper vi deg med å finne en konsulent.

Hvor lang tid tar det å bli sertifisert?

En virksomhet bruker i gjennomsnitt 3 måneder fra start til ferdig sertifisert. Tid med konsulent varierer, men normalt trengs det mellom 10 og 15 timer med veiledning.

Hva koster det å bli sertifisert?

Det betales et etableringsgebyr til Stiftelsen Miljøfyrtårn, som beregnes ut fra antall årsverk i virksomheten. I tillegg kommer kostnader til konsulent og sertifisør. Pris for dette arbeidet avtales mellom virksomhet og konsulent/sertifisør. Se mer om kostnader her!

Hvilke sertifiseringskriterier gjelder min virksomhet?

For å bli Miljøfyrtårn-sertifisert må du oppfylle både grunnleggende felles kriterier og kriterier til byggeier eller leietaker, i tillegg til spesifikke bransjekriterier. Vi har tilpassede kriterier for over 70 ulike bransjer. Se fullstendig oversikt her.

Dersom du ikke vet hvilke kriterier som gjelder din virksomhet, kan du sende oss en e-post med informasjon om hvem dere er og hva dere gjør, så skal vi hjelpe dere.

For deg som er Miljøfyrtårn

Hvordan går vi frem for å bli resertifisert?

For å resertifiseres må dere gå igjennom bransjekriteriene dere er sertifisert etter, og passe på at de er oppfylt og oppdaterte. Dette gjøres digitalt inne i Miljøfyrtårnportalen, i det som heter miljøkartlegging. Dere skal også ha besøk av sertifisør, så sørg for å avtale tid med sertifisør i god tid på forhånd før sertifikatet utløper. På denne siden finner du relevante verktøy og veiledere som hjelper deg med hva du skal gjøre for å være godt forberedt til resertifiseringen.

Hva gjør vi når vi ikke rekker å resertifiseres innen sertifikatet går ut?

Dersom dere ikke rekker å resertifiseres før sertifikatet deres utløper, kan dere sende oss en e-post med begrunnelse på hvorfor, så kan vi være behjelpelig med å gi en midlertidig utsettelse.

Hva er mitt brukernavn og/eller passord?

Har du glemt passordet ditt? Da anbefaler vi at du bruker "Glemt passord"-funksjonen på innloggingssiden til Miljøfyrtårnportalen. Brukernavn er vanligvis e-postadressen din. Dersom dette ikke fungerer, vennligst send oss en e-post eller ring 38 00 80 60.

Hvordan endrer vi navn på virksomheten vår, eller adresse?

Dersom dere har byttet navn, må dere melde fra til Miljøfyrtårn, så endrer vi det. Adresse kan dere selv endre inne i portalen.

Hvordan fylle ut klima- og miljørapporten?

Klima- og miljørapporten skal fylles ut og leveres innen 1. april hvert år. Man rapporterer da for foregående år (for eksempel, klima- og miljørapport 2018 skal leveres innen 1. april 2019). Vi har samlet relevante verktøy og veiledere på vår nettside som kan være til hjelp når du skal fylle ut den årlige klima- og miljørapporten.

Hvor finner jeg Miljøfyrtårn-logo og andre profileringsprodukter?

På denne siden finner du logo med retningslinjer for bruk. Logoen er i forskjellige varianter, også i trykkerikvalitet. Her kan du og også bestille nytt diplom, skilt og klistremerker.

Lurer du på noe?

 

Vil du bli sertifisert?


 

Besøksadresse hovedkontor Kristiansand: 
Grønt senter, Odderøyveien 5, 
4610 Kristiansand 

Telefon: 38 00 80 60
E-post: post@miljofyrtarn.no 
Postadresse: Postboks 514, 4665 Kristiansand
Organisasjonsnummer: 986327401

Besøksadresse regionkontor Oslo: 
Oslo Kongressenter Folkets Hus BA, 
Torggata 12, 
0181 Oslo

Vårt sentralbord er bemannet mellom 9.00 og 15.00 alle hverdager.

Ansatte

Ledelse

Ann-Kristin Ytreberg

Daglig leder

Arne Ranneberg-Nilsen

Leder, digitalisering, kvalitet og sertifisører

Linn Grøtberg

Leder, marked og kommunikasjon

Maarten Lohne van der Eynden

Leder, faglig utvikling

Administrasjon

Hege Lønning

Administrasjonssjef

Tom Henrik Flaa

Økonomikonsulent

Keerthika Baskar Raja

Kurs- og Konferanseansvarlig, Grønt senter

Digitalisering, kvalitet og sertifisører

Vidar Jortveit

IT-konsulent

Anna Despard Asgard

Seniorrådgiver, Sertifisører

Lena Ringsbu Stokke

Seniorrådgiver og kvalitetsansvarlig

Faglig utvikling

Anne Kristin Peersen

Seniorrådgiver, Sertifiseringskriterier

Jan Halvor Bransdal

Miljøfaglig rådgiver

Anette Katrine Stave Severinsen

Rådgiver, Klima- og miljørapport

Lisbeth Schnug

Miljøfaglig rådgiver

Marked og kommunikasjon

Kari Sæther Nilsen

Key account manager / Salgsansvarlig

Geir Morten Holtan

Seniorrådgiver, Produktansvarlig Hovedkontor

Morten Leuch Elieson

Seniorrådgiver

Espen Heggedal

Seniorrådgiver

Inger Lise Egeland

Administrasjonskoordinator

Monika Karlsen

Produktansvarlig, Enkeltvirksomheter

Monica Homme Svindland

Ansvarlig, måling og statistikk

Helene Vinknes

Digital markedsfører/innholdsansvarlig

Stine Vintervoll

Prosjektkoordinator