Tips kategori: Avfallsforebygging

Valg av emballasje og merking

Tiltak

  • Behovsvurdering av emballasje og merking
    • Vurder hvilken emballasje som er nødvendig for den enkelte varen. Ta hensyn til:
      • Risiko for skader under transport: På varen, mennesker og miljø
      • Hvorvidt levetid på varen vil reduseres hvis emballasjen reduseres/fjernes
    • Vurder hvilken merking som er nødvendig for den enkelte varen. Ta hensyn til:
      • Lovpålagt merking
      • Informasjon om bruk, renhold, vedlikehold, reparasjon, oppgradering, redesign og avhending (ombruk, material- eller energigjenvinning)
      • Eventuelle miljømerker som varen har blitt godkjent for (Svanen, Fairtrade etc.) Synliggjøring av miljømerker gjør det enklere for kunden å ta et mer bærekraftig valg

 

  • Valg av materiale til emballasje og merking
    • Reduser bruk av plast og øk andelen av fornybar og gjenvunnet materiale
    • Benytt emballasje som virksomheten mottar selv via egne innkjøp til å pakke varer som skal ut av virksomheten
    • Sørg for at emballasje enkelt skal kunne separeres for hånd i enkeltmaterialer (ren plast, ren papp etc). Disse skal det være mulig å resirkulere

Gjenbrukbar transportemballasje

Tiltak

Velg gjenbrukbar transportemballasje istedenfor emballasje som kun kan brukes én gang. For eksempel fra Looping som utvikler miljøvennlig transportemballasje med gjenbruk som tjeneste.

 

Fakta/Informasjon

Looping er et selskap som produserer og utvikler gjenbrukbar transportemballasje for bygg og anleggsbransjen. Deres første produktserie Modulcover ™ er tilpasset modulmarkedet med et gjenbrukbart beskyttelsesdekke for entreprenørmoduler, bomoduler og stålmoduler.

Looping tilbyr gjenbruk som tjeneste i en modell der produktene vedlikeholdes og spores gjennom hele livsløpet slik at kunden til enhver tid får en best mulig brukeropplevelse. Selve produktinnovasjonen eliminerer bruken av engangsplast og reduserer tid brukt på emballering og demontering med opp til 75%.

 

Les mer

www.looping.no

Registrer materialer og produkter

Tiltak

Registrer materialer og produkter i bygg og infrastruktur. For eksempel hos den digitale plattformen Madaster.

Fakta/Informasjon

Dokumentasjon, registrering og arkivering av ulike materialer gjør ombruk av byggematerialer enklere. Det forenkler prosessen med å skape et sirkulær design, forebygge avfall, samt redusere miljøgifter og CO2-utslipp. Ved bruk av Madaster er det mulig med kjøp og salg av byggematerialer. Hvert registrerte bygg i Madaster blir også en egen materialbank, og data om bygget genereres til materialpass, en digital tvilling til det fysiske bygget med alle data.

Les mer

www.madaster.no

Gjenbrukbar emballasje

Tiltak: 

Velg/etterspør gjenbrukbar emballasje fremfor engangsemballasje på de produktene der det er mulig, for eksempel varer som leveres til faste kunder.

 

Fakta/informasjon: 

Hensikten med tiltaket er å redusere avfallsmengdene fra emballasje ved å bruke emballasje flere ganger. Gjenbruksemballasje må ha bedre kvalitet enn engangsemballasje, og kan derfor kreve mer ressurser å produsere. Det blir likevel en miljøgevinst dersom emballasjen kan brukes så mange ganger at ressursbruken til emballering per produkt er lavere enn ved bruk av engangsemballasje.

Virksomheten kan både tilby gjenbrukbar emballasje på egne produkter som leveres til faste kunder, og etterspørre gjenbrukbar emballasje fra faste leverandører.

Gjenbruksnett til frukt og grønt

Tiltak:

  • Tilby gjenbruksnett til frukt og grønt som alternativ til engangsposer.
  • Jobb for å selge mest mulig frukt og grønt i løsvekt.

 

Fakta/informasjon:

Engangsposer for frukt og grønt brukes som oftest bare for å transportere varer hjem og kastes rett etterpå. For å redusere avfallsmengder (både plast og papir) bør sertifiserte dagligvarebutikker tilby gjenbruksnett til frukt og grønt.

Det skal være et mål at mest mulig frukt og grønt også finnes i løsvekt, i et miljø som bidrar til holdbarhet, for eksempel poteter i mørkt og fuktig miljø og gulrøtter i jord. Emballering hindrer matsvinn i butikk, men fører også til at forbruker ikke kan kontrollere mengde selv, og kanskje kaster mer mat hjemme.

Veiledning om avfallsreduksjon

Tiltak:

  • Be avfallsleverandøren om råd og veiledning for avfallsreduksjon og ombruk
  • Spør hvordan avfallsleverandørens prismodell skaper incentiver for avfallsreduksjon

 

Fakta/informasjon:

Norske myndigheter har satt mål om å produsere mindre avfall samtidig som velferdsnivået skal øke. For å oppnå dette må totalt avfallsvolum reduseres. Dette henger tett sammen med det øverste nivået i ressurspyramiden, avfallsminimering, som er et vesentlig element i sirkulærøkonomi. Veikartet for avfall og gjenvinningsbransjen konstaterer at bransjen skal «utforske nye forretningsmodeller for avfallsreduksjon» og at dette er en viktig del av å utvikle grønn konkurransekraft.

Kun 2/5 private aktører tilbyr rådgivning for å oppnå avfallsminimering, mens 1/5 offentlige aktører eksperimenterer med prismodeller for å redusere avfall. Det er noe aktivitet knyttet til avfallsminimering, men omfanget og størrelsen på tiltakene er for lavt til å få utslag på avfallsstatistikken. Samtlige aktører tilbyr avfallsrapportering, men rådgivningen fokusert på avfallsminimering er i liten grad utbredt.  Selskapsanalysen over de 10 største aktørene i bransjen viser at aktørene ikke har ambisjoner og tiltak i tråd med bransjens veikart. De utforsker i liten grad nye forretningsmodeller for avfallsreduksjon. Eksempelvis identifiserer selskapene fremdeles kjernevirksomheten som «søppelhenting» istedenfor «ressurseffektivisering».

 

Kilde: Tempo på grønn omstilling i norsk næringsliv, EY (2019)

 

Prismodell for avfallsreduksjon

Tiltak:

  • Prøv ut en prismodell for næringslivet som gir kunden incentiver til avfallsreduksjon.
  • Tilby næringskunder rådgivning og veiledning for avfallsreduksjon og ombruk.

 

Fakta/informasjon:

Norske myndigheter har satt mål om å produsere mindre avfall samtidig som velferdsnivået skal øke. For å oppnå dette må totalt avfallsvolum reduseres. Dette henger tett sammen med det øverste nivået i ressurspyramiden, avfallsminimering, som er et vesentlig element i sirkulærøkonomi. Veikartet for avfall og gjenvinningsbransjen konstaterer at bransjen skal «utforske nye forretningsmodeller for avfallsreduksjon» og at dette er en viktig del av å utvikle grønn konkurransekraft.

Kun 2/5 private aktører tilbyr rådgivning for å oppnå avfallsminimering, mens 1/5 offentlige aktører eksperimenterer med prismodeller for å redusere avfall. Det er noe aktivitet knyttet til avfallsminimering, men omfanget og størrelsen på tiltakene er for lavt til å få utslag på avfallsstatistikken. Samtlige aktører tilbyr avfallsrapportering, men rådgivningen fokusert på avfallsminimering er i liten grad utbredt.  Selskapsanalysen over de 10 største aktørene i bransjen viser at aktørene ikke har ambisjoner og tiltak i tråd med bransjens veikart. De utforsker i liten grad nye forretningsmodeller for avfallsreduksjon. Eksempelvis identifiserer selskapene fremdeles kjernevirksomheten som «søppelhenting» istedenfor «ressurseffektivisering».

 

Kilde: Tempo på grønn omstilling i norsk næringsliv, EY (2019)     

Antall kontormaskiner

Tiltak:

Reduser antall kopimaskiner, printere og andre kontormaskiner til et minimum.

 

Fakta/informasjon:

Utskrifter og kopier har flere miljøaspekter enn bare papirforbruk. Selve maskinene er ressurskrevende å produsere, og de forbruker tonerkassetter og slitedeler, som må produseres, transporteres og emballeres. Derfor bør virksomheter vurdere hvor mange printere og kopimaskiner de faktisk trenger, og ikke anskaffe flere enn minimumsbehovet. Når medarbeiderne blir flinkere til å arbeide mer digitalt og ta færre papirutskrifter, vil også behovet for printere reduseres.

Digitale signaturer

Tiltak:

Inngå en avtale med leverandører om at dokumenter kan signeres elektronisk.

 

Fakta/informasjon:

Digitale signaturer er like sikre og juridisk bindende som håndskrift, fordi begge parter identifiserer seg med elektronisk ID. Dette sparer tid og kostnader for virksomheten, fordi det fjerner behovet for utskrift og scanning av dokumenter til signering. Prosessen med signering av avtaler kan gjennomføre raskere og mer effektivt med elektronisk signering.

 

Takk til Heisrådgiveren for tipset!

Egen kopp

Tiltak:

Oppfordre gjester til å kjøpe kaffe/te eller annen drikke i egen, medbragt kopp, og gi rabatt på drikke til gjester som ikke trenger å ta en engangskopp.

 

Fakta/informasjon:

Serveringssteder bør som hovedregel unngå å gi ut engangsartikler til servering av mat og drikke for å redusere avfallsmengdene. Når gjestene skal ta med seg mat og drikke ut fra spisestedet er det likevel nødvendig, men et alternativ er at gjestene har muligheten til å bruke egen kopp. Informasjon om at man kan ta med egen kopp, og at det gir rabatt på drikke, kan bidra til at avfallsmengden fra take-away-krus reduseres.

Marin forsøpling er et stort miljøproblem, og på verdensbasis er det anslått at mellom 8 og 12 millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plast har svært lang nedbrytningstid og kan bli i havet i uoverskuelig framtid, der det utgjør en stor trussel mot marint liv. Plastavfall kan også brytes ned til mikroplast, som er et stort miljøproblem fordi plasten i seg selv kan spre miljø- og helseskadelige stoffer, men i tillegg binder mikroplasten til seg miljøgifter som allerede finnes i naturen. Disse partiklene blir spist av plankton og smådyr, og føres så videre i næringskjeden og kan påvirke hele økosystemer. Mikroplast er påvist i en rekke arter plankton, skjell, skalldyr, fisk, sjøfugl og sjøpattedyr.

 

Les mer:

Vann fra springen

Tiltak:

  • Tilby vann fra springen til matserveringen, og ikke selg flaskevann.
  • La gjester fylle opp egne vannflasker på spisestedet.

 

Fakta/informasjon:

Produksjon og transport av flaskevann medfører klimagassutslipp og et stort forbruk av plast, så det er langt mer miljøvennlig å drikke vann fra springen. På grunn av dette bør serveringssteder ikke selge flaskevann. Gjester som har med egen vannflaske bør også få muligheten til å fylle opp denne med springvann for å unngå at de må kjøpe en ny flaske.

Eventer på senteret

Tiltak:

Dersom kjøpesenteret har eventer/arrangementer, fokuser på å gjennomføre dette på en miljøvennlig måte med bærekraftige innkjøp, ingen forsøpling og lite avfall.

 

Fakta/informasjon:

Tiltak som kan gjøres for å redusere miljøbelastningen fra eventer er for eksempel å redusere mengden engangsartikler, brosjyrer og give-aways som brukes, å unngå frislipp av plastbasert materiell, og å unngå å bruke midlertidige salgsboder, reklameskilt og bannere som ikke kan gjenbrukes.

Timekort

Tiltak:

  • Send ut SMS til kundene med innkalling til time og/eller bekreftelse på timebestilling, i stedet for å sende timekort på papir.

 

Fakta/informasjon:

Avfallsreduksjon er øverste trinn i avfallspyramiden, og det viktigste vi kan gjøre for å redusere miljøproblemene knyttet til avfall. Å unngå å produsere og å distribuere unødvendig papiravfall er et enkelt og økonomisk miljøtiltak.

 

Les mer:

Gi bort restprodukter

Tiltak:

  • Plukk ut makulatur, overskuddspapir og andre overskuddsmaterialer fra lageret og gi det bort til barnehager, skoler eller andre som kan ha nytte av det.

 

Fakta/informasjon:

Barnehager og skoler har ofte et stort forbruk av papir og hobbymaterialer til tegning og andre aktiviteter. Derfor kan grafiske bedrifter bidra til avfallsreduksjon og gjenbruk ved å gi bort feiltrykket og kassert papir, overskuddsfolie og annet brukbart avfall fremfor å levere det direkte til gjenvinning.

Avfallsreduksjon er øverste trinn i avfallspyramiden, og det viktigste vi kan gjøre for å redusere miljøproblemene knyttet til avfall. Gjenbruk før gjenvinning er også en viktig forutsetning for sirkulærøkonomien.

 

Les mer:

Informasjon til kunde ved kjøp av klær og sko

Tiltak:

  • Tilby vedlikeholdsinformasjon om plagget/skoene i kjøpsøyeblikket.
  • Sørg for god opplæring av medarbeiderne så de kan gi riktig informasjon, og sørg for at de har tid til å gi kundene denne informasjonen muntlig.

 

Fakta/informasjon:

Noen klær og sko krever en spesiell type vask eller bør vedlikeholdes på en spesiell måte for at produktet skal vare lenger. Selger bør gi denne informasjonen muntlig ved salg av slike plagg. Dette vil tvinge forbrukerne til å lære mer om vedlikehold, det vil gi butikken en sterkere faglig posisjon og det vil redusere sjansen for at produkter blir ødelagt og kastet. Lappen inne i plagget er redusert til svært lite informasjon, som forbrukerne sjelden leser.

Produksjon av tekstiler krever store mengder energi, vann, kjemikalier og arealer, og i EU er tekstiler det fjerde mest miljøbelastende forbruksområdet. I tillegg blir klær ofte produsert under svært kritikkverdige arbeidsforhold. Det viktigste man kan gjøre for å redusere miljøfotavtrykket fra tekstilproduksjon er å kjøpe mindre tekstil, kjøpe produkter av god kvalitet med lang holdbarhet, og å ta vare på det man har.

 

Takk til Repairable for tipset!  

Reparere reklamasjoner

Tiltak:

  • Ta et standpunkt på at alle reklamasjoner over en viss verdi skal repareres hvis mulig.
  • Tilby utleie-/utlånsplagg hvis kunden trenger plagget i løpet av den tiden det tar å reparere.

 

Fakta/informasjon:

Selv om reparasjon er dyrt i Norge, bør ikke det stå i veien for at butikker skal ta ansvar for produktene de selger. Dersom man må reparere produkter med mangler, vil dette på sikt tvinge frem mer solide produkter som selges til høyere priser. Dette er mer bærekraftig enn dagens modell med «fast fashion». Selger har også rett til å reparere en feil inntil to ganger før man må levere ut et nytt produkt, men mange butikker leverer ny vare med en gang fordi det vanligvis er billigst og raskest, og fordi kundene forventer det. Utlånsprodukter mens varen repareres kan hindre at kundene blir misfornøyde.

Produksjon av tekstiler krever store mengder energi, vann, kjemikalier og arealer, og i EU er tekstiler det fjerde mest miljøbelastende forbruksområdet. I tillegg blir klær ofte produsert under svært kritikkverdige arbeidsforhold. Det viktigste man kan gjøre for å redusere miljøfotavtrykket fra tekstilproduksjon er å kjøpe mindre tekstil, kjøpe produkter av god kvalitet med lang holdbarhet, og å ta vare på det man har.

 

Les mer:

 

Takk til Repairable for tipset!

Tilby reparasjon og tilpasninger av klær

Tiltak:

  • Informer kunder om at de kan komme tilbake om de trenger vedlikehold, stell eller reparasjoner av klær.
  • Tilby tilpasning av klær til kunden slik at de passer bedre.

 

Fakta/informasjon:

Passer klærne godt bruker vi de lengre og tar bedre vare på dem. Det legger opp til at plagget tillegges mer verdi enn bare prisen. Butikken kan om de vil tilby rabatter på reparasjon og tilpasning av produkter kjøpt i butikken eller fastpris slik det er lettere tilgjengelig for forbruker.

Produksjon av tekstiler krever store mengder energi, vann, kjemikalier og arealer, og i EU er tekstiler det fjerde mest miljøbelastende forbruksområdet. I tillegg blir klær ofte produsert under svært kritikkverdige arbeidsforhold. Det viktigste man kan gjøre for å redusere miljøfotavtrykket fra tekstilproduksjon er å kjøpe mindre tekstil, kjøpe produkter av god kvalitet med lang holdbarhet, og å ta vare på det man har.

 

Takk til Repairable for tipset!

Avfall fra stillas

Tiltak:

  • Bruk stillaspresenninger og duker så mange ganger som mulig, og behandle dem forsiktig så de varer lenger. Velg produkter av god kvalitet med lang holdbarhet.
  • Erstatt trelemmer i stillas med amuminiumslemmer som varer lenger.

 

Fakta/informasjon:

Drift av stillaser kan generere store mengder avfall, blant annet fordi presenninger og duker lett går i stykker. Virksomheter som jobber for å ta godt vare på utstyret så det kan brukes flere ganger sparer både penger og miljøet.

Mange entreprenører har erstattet trelemmene i stillasene med lemmer av andre materialer. Lemmer laget av aluminium og plast varer lengre enn lemmer i tre, og materialene kan gjenvinnes. Lemmer i aluminium og plast er også tryggere for byggearbeiderne da trelemmer i stillaser kan knekke eller råtne og forårsake ulykker.

 

Les mer:

Bevisst bruk av papir

Tiltak:

  • Skap en holdningsendring der papirer i større sendes elektronisk til elever og medarbeidere, og i mindre grad kopieres og deles ut.
  • Vis saker på storskjerm i møter framfor å skrive ut papirer.

 

Fakta/informasjon:

Skoler rapporterer om at det for lett skrives ut og kopieres papirer til elever og medarbeidere som kunne vært sendt elektronisk. Mange skoler deler ut mye kopierte hefter og papirer som tillegg til skolebøkene, og mye av dette kunne vært digitalt siden elevene allerede bruker PC/nettbrett. Produksjon og transport av papir krever energi og ressurser, så det er positivt for miljøet å spare papir der man kan.

Materialbruk i programfag

Tiltak:

  • Ha fokus på å bevisstgjøre elevene på mengden materialer de bruker i ulike programfag.
  • Reduser materialbruken og bruk overskuddsmaterialer i andre prosjekter.

 

Fakta/informasjon:

I yrkesfaglige studieretninger og i andre praktiske fag bør læreren fokusere på hvordan man reduserer svinn og utnytter materialene best mulig. I tillegg bør fagene fokusere på hvordan overskuddsmaterialer kan brukes til andre ting, selges, gis bort eller gjenvinnes.

Elektroniske timelister og registreringsskjemaer

Tiltak:

  • Bruk digitale løsninger for byggeplasskontroll, HMS-registrering, timelister og andre oversiktslister.
  • Det finnes flere enkle apper for registrering i byggebransjen som både arbeidstakere og oppdragsgivere kan benytte for å redusere papirforbruket.

 

Fakta/informasjon:

Byggherrer er pålagt etter byggherreforskriften å føre elektroniske oversiktslister over alle som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser. I tillegg kan apper for arbeidstakere brukes til å registrere arbeidstimer, maskintimer, avvik, transport, materialbruk og annet som skal registreres. Dette er både et lettvint system for arbeidstakerne og det reduserer papirbruken.