Miljøfyrtårn har bransjekriterier for ca. 80 bransjer. Med jevne mellomrom vil de ulike bransjekriteriene bli revidert og nye kommer til. Dette sikrer at de bransjespesifikke kriteriesettene til enhver tid er oppdaterte og dekker de vesentligste miljøaspektene for de bransjer Miljøfyrtårn opererer innenfor.
Revisjoner foregår i faggrupper og i samarbeid med bransje- og interesseorganisasjoner. Revisjoner innebærer også en høringsrunde. Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter i den aktuelle bransjen er aktuelle som deltakere i høringsrunden. Nye bransjekriterier vurderes etter innspill og behov, og prøves ut gjennom pilotprosjekter.
Under kan du se aktuelle høringsforslag når disse foreligger.
Transport- og logistikkbransjen
Her foreligger forslag til nye kriterier for transport- og logistikkbransjen. Kriteriene er utviklet av Miljøfyrtårn, med gode innspill fra virksomheter i bransjen, bransjeorganisasjoner og miljøfyrtårnkonsulenter. Høringen inkluderer to kriteriesett:
Se hele høringsforslaget under. Høringsfristen gikk ut 20. august 2023.
Transport står for hele 33 prosent av klimagassutslippene i Norge. Selv om utslippene gikk opp med 27 prosent fra 1990–2021, har Norge et mål innen 2030 om å klare en nedgang på 35-40 prosent for landtransport og 50 prosent for innenriks skipsfart.
Samarbeid og effektivisering både internt i transportbransjen, på tvers av transportformer, og mellom transportør og vareeiere er mye av nøkkelen til å få til den nødvendige reduksjonen i utslippene. Med stadig økte oppdragsmengder og mindre marginer er dette en utfordring som krever mer av de ulike aktørene.
Transportbransjen har over tid hatt store utfordringer med arbeidsmiljøet. Sykefraværet ligger på et høyt nivå sammenlignet med andre næringer, og transport er blant de næringsgruppene med flest arbeidsulykker med langvarig fravær per 1000 sysselsatte.
Deler av næringen preges i økende grad av virksomheter som bryter arbeidsmiljølovens og allmenngjøringslovens bestemmelser. Ulovlige arbeidsforhold, spesielt for utenlandske arbeidstakere, kan føre til at virksomheter som bevisst bryter regelverket vinner frem i konkurransen med seriøse aktører.
Med de nye kriteriesettene ønsker vi å tilby mer relevante kriterier samt bedre veiledninger og verktøy for transport- og logistikkbransjen, som vil hjelpe virksomheter med å:
Kriteriesettet Transport og logistikk vil erstatte (og dekke en bredere målgruppe enn) dagens kriteriesett: Veitransport (11 kriterier), Administrerende transportselskap (4 kriterier), og Drosjesentraler med tilknyttede løyvehavere (17 kriterier).
Kriteriesettet Rederi er en videreføring av dagens kriteriesett Rederi – innenriks (20 kriterier), men med nye kriterier som har mye til felles med Transport og logistikk. Kriteriesettet vil ikke lenger være begrenset til rederier som opererer innenriks, men gjelder kun norske rederier med båter registrert i skipsregistrene NIS og NOR.
De to nye forslagene til kriteriesett inneholder totalt 10 kriterier:
(7 er felles, 1 er unik for Transport og logistikk, 2 er unike for Rederi)
Kriterier | Transport og logistikk | Rederi |
---|---|---|
Kriterium 1 | ✓ | ✓ |
Kriterium 2 | ✓ | ✓ |
Kriterium 3 | ✓ | ✓ |
Kriterium 3b (kun Rederi) | ✓ | |
Kriterium 4a (kun Transport og logistikk) | ✓ | |
Kriterium 4b (kun Rederi) | ✓ | |
Kriterium 5 | ✓ | ✓ |
Kriterium 6 | ✓ | ✓ |
Kriterium 7 | ✓ | ✓ |
Kriterium 8 | ✓ | ✓ |
Sertifisering etter de nye kriteriene vil hjelpe virksomheter med:
Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter i målgruppen må ta inn de nye kriteriene ved resertifisering.
Miljøfyrtårn ønsker høringsinnspill på:
Kriteriesettene gjelder for virksomheter som har transporttjenester og/eller logistikktjenester som en hovedaktivitet, eller som en vesentlig del av sin næringsvirksomhet.
Målgruppen er delt opp i to kriteriesett:
Tjenesten utføres enten gjennom egne og/eller innleide kjøretøy, eller som en formidlet tjeneste, og gjelder både transport av gods og personer.
Virksomheter som tilbyr og utfører transport og/eller logistikktjenester på land.
Typiske virksomheter er:
Unntak:
Virksomheter som utfører transport på jernbane/sporvei, i luften og på sjøen, er ikke en del av målgruppen. Virksomheter som driver transport på sjøen anbefales å bruke kriteriesettet for Rederi.
Virksomheter som på en forretningsmessig måte eier og driver skip.
Merk at det kun er norske rederier med båter registrert i skipsregistrene NIS og NOR som kan sertifiseres. Rederikontoret er sertifikatbærer.
Eksempler på virksomheter er:
Virksomheten skal: 1) Ha oversikt over vesentlig påvirkning på klima og miljø i sine transport- og logistikk-tjenester, og 2) Vise gjennom mål og tiltak hvordan det jobbes med å forbedre sine transport- og logistikktjenester på klima og miljø.
Hensikten er å redusere utslipp av klimagasser fra transport og logistikk.
Kriteriet bør sees i sammenheng med #2156 og #2157 i felleskriteriene.
Vesentlige klima- og miljøaspekter kan både være direkte og indirekte knyttet til transport- og logistikktjenestene.
Eksempler på forbedringsområder:
Mulig fremgangsmåte:
Bruk gjerne Miljøfyrtårns styringsverktøy til å dokumentere og styre mål og tiltak.
Virksomheten skal kommunisere klima- og miljøinformasjon om sine transport- og logistikktjenester til kunden/markedet. Kommunikasjonen skal minimum inneholde informasjon relatert til: a) Sertifiseringer b)Kjøretøy c) Betingelser/avtaler mellom vareeier og transportør.
Hensikten er å gi kunden mulighet til å velge mer miljø- og klimavennlige transport- og logistikktjenester. Informasjonen bør være lett tilgjengelig når kunden tar sin beslutning.
Eksempler på områder kan være:
Eksempler på kommunikasjonskanaler kan være:
Virksomheten skal i sin innkjøpsrutine vise til hvordan klima, miljø og arbeidsmiljø er vurdert og vektlagt i innkjøp av:
Hensikten er å sikre at innkjøp tar hensyn til bærekraft og bidrar til reduserte klimagassutslipp, bedre miljøpåvirkning og et bedre arbeidsmiljø.
Med arbeidsmiljø i dette kriteriet menes i hovedsak arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Kriteriet bør sees i sammenheng med FK# 2167 (innkjøpsrutine)
Innkjøpsrutine som viser hvordan klima, miljø og arbeidsmiljø er vurdert og vektlagt ved innkjøp i nevnte kategorier som er relevante for virksomheten.
Virksomheten skal vurdere potensialet for å gjøre renoveringer og/eller ombygginger av eksisterende fartøy og tilhørende utstyr.
Det skal gjøres en vurdering for hvert fartøy og vurderingene skal følges opp med tiltak. Dersom det ikke er hensiktsmessig å gjøre tiltak på et fartøy, skal dette grunngis.
Hensikten er å redusere utslipp av klimagasser fra driften av fartøyet/-ene og forlenge skipets levetid.
Skip har lang levetid og fordi det er kostbart og tar tid å bygge nye skip, kan det være mest hensiktsmessig å utnytte potensialet og gjøre tiltak på eksisterende skip.
Eksempler på tiltak:
Virksomheter kan få avgiftsfritak ved å inngå miljøavtale med staten om NOx-reduserende tiltak, samt støtte til investering for tiltakene. Les med om dette på NOx-fondet sine nettsider (link). NOx-fondet (noxfondet.no)
Enova har ulike støttetilbud til tiltak for å redusere klimagassutslippene fra norsk sjøfart. Les mer om dette på Enova sine nettsider (link). Enova gir støtte til utviklingen av miljøvennlig sjøtransport | Enova
For skip som nærmer seg slutten av sin levetid, vil det kanskje ikke være lønnsomt eller hensiktsmessig å gjennomføre energieffektiviseringstiltak.
Ved førstegangssertifisering:
En skriftlig beskrivelse av potensialet for å gjøre renoveringer/ombygginger av eksisterende fartøy og tilhørende utstyr. En skriftlig beskrivelse av planlagte tiltak (hva skal gjøres, når og av hvem). Dersom det ikke er hensiktsmessig å gjøre tiltak på et fartøy, skal dette grunngis.
Ved resertifisering:
En skriftlig beskrivelse av gjennomførte tiltak. Skriftlig beskrivelse av eventuelle nye/reviderte tiltak.
Virksomheten skal beskrive hvordan det jobbes med vernearbeidet for de ansatte som utfører transportoppdrag. Følgende punkter skal beskrives:
Kriteriet bør sees i sammenheng med arbeidsmiljøkriteriene #2158, #2159 og #2177.
Hensikten er å skape et godt arbeidsmiljø og forebygge skader blant de ansatte som står for den utførende delen av transporttjenestene.
Skriftlig beskrivelse som omhandler områdene angitt i kriterieteksten.
Kan inngå som en del av dokumentasjonen i øvrige kriterier på arbeidsmiljø i felleskriteriene.
Virksomheten skal i sitt vernearbeid blant de ansatte som jobber på fartøyet/-ene beskrive hvordan det jobbes spesifikt med:
Kriteriet er en utdypning av arbeidsmiljøkriteriene i felleskriteriene og bør ses i sammenheng med #2158, #2159, #2177, #2178 og #2179.
Hensikten er å skape et godt arbeidsmiljø og forebygge skader blant de ansatte som jobber på fartøyet/-ene.
Egen skriftlig beskrivelse som omhandler områdene angitt i kriterieteksten, eller som en del av dokumentasjonen i øvrige kriterier på arbeidsmiljø i felleskriteriene.
Virksomheten skal ha etablert retningslinjer som viser hvordan virksomheten jobber med forebygging av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Hensikten er å skape et godt og rettferdig arbeidsmiljø med like konkurransevilkår i bransjen.
Virksomheten kan utarbeide sine egne retningslinjer, eller de kan knytte seg til bransjeinitiativ som jobber mer kollektivt med denne problemstillingen.
Arbeidslivskriminalitet er handlinger som bryter med norske lover om lønns- og arbeidsforhold, trygder, skatter og avgifter, gjerne utført organisert, som utnytter arbeidstakere eller virker konkurransevridende og undergraver samfunnsstrukturen.
Sosial dumping dreier seg særlig om utenlandske arbeidstakere som utfører arbeid i Norge og får vesentlige dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som er normalt for samme type arbeid. Det er ikke begrenset til spørsmål om lavere lønn for likt arbeid.
Bakgrunn: Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
Skriftlig informasjon om hvordan virksomheten jobber med forebygging av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Dersom virksomheten er medlem i Norges Lastebileier Forbunds ordning Fair Transport, er det gyldig dokumentasjon og oppfyller kravet.
Virksomheten skal minimum årlig gjøre en vurdering av muligheter og potensiale for mer klima- og miljøvennlig transport/logistikk gjennom samarbeid med andre virksomheter.
Hensikten er å redusere klimagassutslipp gjennom å utnytte kapasiteten i transport- og logistikkbransjen som helhet.
Ulike virksomheter har ulike fordeler/forutsetninger i møte med de forskjellige oppdragene som skal utføres. Det være seg store aktører, små aktører, aktører med ulike kjøretøy og redskaper, aktører på vei, bane, sjø og luft.
Eksempler på tema å vurdere:
Virksomheter som emballerer og/eller av-emballerer gods selv skal beskrive:
I tilfeller der det er vareieren som står som for emballeringen, skal virksomheten stille krav til emballeringen i tråd med nevnte punkter som er relevante.
Hensikten med kriteriet er
Emballasje er den gjenstand eller det materiale som et produkt er pakket inn i. Emballasjens viktigste oppgaver i denne sammenhengen er å avgrense mengden av et produkt, beskytte produktet på dets vei fra pakkested til kunde/forbruker.
Optimalisering av emballasje har en viktig klima- og miljøpåvirkning av flere grunner:
For virksomheter som emballerer selv: Skriftlig eller muntlig beskrivelse av hvordan virksomheten optimaliserer emballasje i forhold til:
For virksomheter der det er vareeieren som står for emballeringen:
Skriftlig eller muntlig beskrivelse av krav knyttet til emballasje/emballasjeoptimalisering som rettes mot vareeieren.
Virksomheter som administrerer og drifter eget lager skal beskrive: 1) Hvordan lageret styres med tanke på klima og miljø, og 2) Hvilke mål og tiltak som er iverksatt for å forbedre lagerdriften med tanke på klima og miljø
Formålet med kriteriet er å redusere klima- og miljøpåvirkningen forårsaket av lagring og håndtering av gods.
Et lager er et oppbevaringssted for råvarer, halvfabrikata eller ferdigvarer.
Relevante forbedringsområder kan være, men er ikke begrenset til:
Bakgrunn:
God lagerstyring er positivt for både kunden og virksomheten, økonomien og miljøet. Potensial ved god lagerstyring er bedre vareflyt, færre varemottak, høyere effektivitet, mindre overtid, bedre leveringssikkerhet og mindre svinn.
Beskrivelse av hvordan lageret styres med tanke på klima og miljø, og hvordan det jobbes med forbedringer.
T: 38 00 80 60
E: post@miljofyrtarn.no
Man - fre: 09.00-15.00
Utvikling og design av Egde Consulting