4. juli 2023

Hjelpe kundene til å spare energi

Tiltak

Gi kunden tips og kunnskap om hvordan de kan spare energi, bl.a.:

  • Strømsparende enheter: Anbefal og installer strømsparende enheter som bevegelsessensorer, programmerbare termostater og smarte systemer.
  • Energivennlig belysning: Oppmuntre til bruk av energivennlige belysningsløsninger, som LED-pærer, som bruker mindre strøm og har lengre levetid.
  • Velg energieffektive apparater: Oppfordre kundene til å velge elektriske apparater, som kjøleskap, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og tørketromler med høy energieffektivitet.
  • Råd om energisparing: Gi generelle råd om energisparing, for eksempel å slå av lys når rommet forlates, unngå bruk av unødvendige elektroniske enheter, og dra nytte av naturlig belysning så langt det er mulig. Informer kundene om å slå av apparater helt når de ikke er i bruk, i stedet for å la dem stå i standby-modus.
  • Solenergi: Utforsk muligheten for å installere solcellepaneler for å produsere egen fornybar energi. Dette kan bidra til å redusere avhengigheten av nettstrøm og redusere energikostnadene over tid.

 

Fakta/informasjon

En elektriker bør anbefale energisparetiltak for å hjelpe kundene med å redusere energiforbruket og strømregningene. Ved å fokusere på energieffektive løsninger bidrar elektrikeren til å redusere klimapåvirkningen og fremme bærekraftig bruk av ressurser.