Eventyrlig vekst med grønn profil

Tror du økonomisk vekst og en miljøvennlig profil er umulig å få til? Tro om igjen.

På Larkollen, like utenfor Moss, ligger Støtvig Hotel i idylliske omgivelser. Med fantastisk utsikt mot øyene i Oslofjorden er det lett å drømme seg bort mens du nyter late dager på hotellet, som kalles «et Hamptons i Østfold».

For de ansatte minner også utsikten mot Færder fyr i horisonten dem om samfunnsansvaret hotellet har tatt ved å bli et sertifisert Miljøfyrtårn.

Ann-Kristin Ytreberg, som er daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn, sier Støtvig Hotel er et bevis på at økonomisk vekst og grønn tankegang går hånd i hånd. Hun sier det er mange fordeler for norske bedrifter som blir miljøsertifisert.

– Ved siden av at bedriften tar et ansvar for en grønn fremtid, stilles det strengere og strengere miljøkrav i offentlige anskaffelser. Med Miljøfyrtårn-sertifisering blir bedriften kvalifisert til å delta i flere anbud. Ansatte er også mer miljøbevisst i valg av arbeidsgiver. I tillegg viser en undersøkelse utført av Respons Analyse i 2018 at 75 prosent av norske forbrukere foretrekker å kjøpe produkter eller tjenester fra bedrifter som er miljøsertifisert, sier hun.

Vil du bli et sertifisert Miljøfyrtårn? Slik gjør du det!

Samarbeider med lokale bønder for ureist mat

Blant hotellets største miljøsatsinger er at maten skal komme fra nærområdet.

Vi samarbeider med lokale bønder og stiller veldig høye krav til leverandørene vi samarbeider med. Hos oss er ikke maten kortreist, men ureist. Her kan du nesten stikke hånden ut av vinduet og plukke grønnsaker, sier hotelldirektør Laila Aarstrand.

For mange bedrifter er det skummelt å tenke grønt, men for Støtvig Hotel har ønsket om å bli en mer miljøvennlig bedrift vært ekstremt vellykket. Ved åpning i 2013 var det mange som trodde hotellet ikke kunne levere mer enn 32 til 34 millioner i omsetning, men året etter var den det dobbelte. I 2018 var omsetningen på imponerende 92 millioner kroner, så spådommene ved åpning er mildt sagt gjort til skamme. Det har de fått til med et grønt fokus, og er blant grunnene til at hotellet vant Årets inspirasjonspris fra Stiftelsen Miljøfyrtårn.

For oss er det en bekreftelse på at det vi gjør er riktig, selv om vi er annerledes. Vi er ikke del av en kjede, men likevel er vi en stor aktør, sier Aarstrand.

Disse bedriftene har suksess med å satse på bærekraft.

Tar helse på alvor

Hun forteller videre at hotellet har brukt FNs bærekraftsmål når de har definert sine miljøambisjoner. FNs bærekraftsmål, som består av 17 mål og 169 delmål, er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Miljøfyrtårn hjelper norske virksomheter med å gjøre bærekraft konkret, og er et nyttig verktøy for å bidra til å innfri flere av bærekraftsmålene.

Vi har plukket ut de målene som passer for vår bransje, forteller Aastrand.

Det første bærekraftsmålet er god helse, noe Støtvig Hotel tar på alvor. De ansatte bruker de naturskjønne omgivelsene til å holde seg aktive, og i løpet av et år løper de tilsvarende jorden rundt. Det hjelper til med å holde sykefraværet lavt.

mennesker som løper på stranda ved støtvig hotel
Å være aktiv hjelper både på sykefraværet og humøret. I tillegg samler de ansatte å Støtvig Hotel inn penger til veldedighet for hver kilometer de løper.

Jo mer de ansatte løper, jo mindre er de borte fra jobb. At de trener sammen bidrar også til økt teamwork, sier Aastrand og fortsetter:

– Vi er også veldig nøye med bærekraftsmålet om utdanning. På hotellet satser vi på lærlinger som tar en fagutdanning, og i tillegg arrangerer vi egne norskkurs for de 21 nasjonalitetene som jobber her. Vi trenger arbeidskraft, og da er det viktig å ta imot flyktninger og andre som kommer til Norge.

Korrekt, ikke politisk korrekt

Ellers følger de bærekraftsmålene om likestilling, ren energi, anstendig arbeid og økonomisk vekst og mindre ulikhet.

Likestilling handler ikke om å være politisk korrekt, men om å være korrekt! Vi har fire kvinner og to menn i ledergruppa, og i styret er det tre av hvert kjønn. Hotellet jobber systematisk for å holde forbruket av energi og vann nede, og er også Rygge kommunes største arbeidsgiver, sier Aastrand.

De viser også at det er mulig med økonomisk vekst samtidig som de har en grønn profil, noe den enorme veksten siden åpningen i 2013 viser. Hotelldirektøren sier de sitter igjen med drøyt 10 prosent på bunnlinjen.

Og for å fremme mindre ulikhet har vi inngått sponsoravtaler med de ulike sportsklubbene i fylket, noe som gir oss mye tilbake. Vi heier like mye på Moss, Fredrikstad og Sarpsborg, men kanskje aller mest på gatelaget til FFK. Når de ansatte løper, samler vi også inn penger til gatelaget. I fjor ble det løpt inn 65000 kroner til dem, sier Aastrand stolt.

Bidrar til å kutte kostnader

De siste bærekraftsmålene Støtvig Hotel følger er ansvarlig forbruk og produksjon, liv på land og liv under vann.

Vi stiller som sagt høye krav til leverandører om at de skal ha en tydelig miljøprofil, men de kravene stiller vi også til oss selv. Vi har blant annet et prosjekt for å forhindre matsvinn, og et tett samarbeid med lokale bønder, noe som kommer leverandører i nærområdet til gode. Så har vi dugnad ved å plukke plast og søppel på stranden ved hotellet, avslutter Aastrand.

Ytreberg forteller at en Miljøfyrtårn-sertifisering er et konkret verktøy for å få kontroll på miljøpåvirkningen du har i driften, og det stimulerer til innovasjon og nytenking.

Det bidrar til å oppnå en mer lønnsom drift, og bedriften din kan spare utgifter på avfallsreduksjon, lavere energiforbruk og smartere transportløsninger. At Støtvig Hotel vant Årets inspirasjonspris var vel fortjent, og inspirasjon er virkelig et passende ord når du ser grepene de har tatt og de naturskjønne omgivelsene til hotellet, sier den daglige lederen i Miljøfyrtårn.

Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med Stiftelsen Miljøfyrtårn
Tilbake

Emneord: , , , , ,