Nye EU regler vil stille strengere krav til markedsføring av bærekraft

Mye «miljøvennlig» blir ulovlig

|

Snart vil det bli forbudt å markedsføre noe som «grønt» uten at du har konkret dokumentasjon å vise til.

Såkalt «grønnvasking» er et stort problem, og ord som «øko», «bio», «grønt», «bærekraftig» og «miljøvennlig» brukes hyppig i markedsføring av både produkter og virksomheter. Undersøkelser viser at mange grønne påstander, også om virksomheter, er udokumenterte. Dette er bakgrunnen for at EU nå har satt i gang en prosess kalt «Green Claims» eller «Grønne påstander». 

Det er ventet strengt regelverk der grønne påstander må forhåndsgodkjennes og kun brukes dersom det er tydelig dokumentasjon og uttalte miljømål/planer. 

I mange tilfeller vil man også måtte ha en såkalt «tredjeparts-verifisering» for å kunne kalle noe grønt. En Miljøfyrtårn-sertifisering fungerer som en slik uavhengig verifisering.

– Her har Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter en klar fordel, da de allerede har dokumentasjon på plass, forteller Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Profilbilde av daglig leder i Miljøfyrtårn

Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Miljøfyrtårn

Vil slå hardt ned på villedende markedsføring 

Endringene vil føre til en stor opprydding i markedsføringen til europeiske virksomheter og aktører. 

– Hvis EUs foreslåtte reguleringer blir vedtatt, må man faktisk kunne dokumentere at virksomheten eller produktet er mer miljøvennlig enn det som er vanlig praksis i bransjen i dag når noe skal merkes som «grønt» eller «bærekraftig», sier Ytreberg.

Det blir også pliktig å beskrive hvilken del av virksomheten eller produktet det gjelder, dersom det ikke gjelder hele. 

– Lovprosessen er ikke ferdig, og det er fremdeles usikkert hvordan dette vil slå ut for ulike bedrifter, men det er forventet at man vil slå hardt ned på upålitelig markedsføring, sier hun.

Ina Rismyhr er hotellsjef ved Hotell Norge i Kristiansand. Hotellet har vært Miljøfyrtårn-sertifisert i mer enn 20 år og har stadig trappet opp fokuset sitt på bærekraft. Da hotellet skulle totalrenoveres, var de blant de første hotellene i Norge til å installere solceller på taket. De er også svært opptatt av energieffektivisering og reduksjon av matsvinn.

«Selv om vi ikke kjenner detaljene i regelverket som kommer enda, så føler vi oss trygge på at vi har god og solid dokumentasjon å vise til. Det får vi «på kjøpet» gjennom Miljøfyrtårn-sertifiseringen.»

Hotellsjef ved Hotell Norge i Kristiansand, Ina Rismyhr.

Kundene er mer opptatt av bærekraft enn tidligere

Flere virksomheter forteller om økt oppmerksomhet rundt klima, miljø og bærekraft hos sine kunder. 

– Vi har absolutt merket at flere turister er opptatt av bærekraft når de skal velge overnattingssted. Blant annet har vi fått mange kommentarer på at vi så tydelig er opptatt av matsvinn under frokostbuffeten, sier Rismyhr.

Stiftelsen Miljøfyrtårn nådde nylig en milepæl da virksomhet nummer 10.000 ble sertifisert. Gjennom 20 år har virksomheter stolt vist frem sitt Miljøfyrtårnbevis, og Miljøfyrtårn har befestet sin posisjon som Norges største sertifiseringsordning for virksomheter som er opptatt av å ta bærekraftsansvar.

– Vi er opptatt av å tilby relevante og tilpassede løsninger for grønn omstilling av norsk næringsliv, og vi utvikler stadig våre kriterier og styringsverktøy, sier Ann-Kristin Ytreberg i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Dette er Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. 

Som Miljøfyrtårn får man konkrete verktøy for å jobbe målrettet med å forbedre sine miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Sertifikatet er EU-anerkjent og aksepteres av myndighetene ved offentlige innkjøp. 

Kjente Miljøfyrtårn er Meny, Vinmonopolet, Oslo kommune, Thon Hotels, De Historiske Hotel og Spisesteder, Princess, BAMA, Fretex, m.m.

FAKTA

Dette er Miljøfyrtårn:

  • Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.

    Som Miljøfyrtårn får man konkrete verktøy for å jobbe målrettet med å forbedre sine miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Sertifikatet er EU-anerkjent og aksepteres av myndighetene ved offentlige innkjøp.

    Kjente Miljøfyrtårn er Meny, Vinmonopolet, Oslo kommune, Thon Hotels, De Historiske Hotel og Spisesteder, Princess, BAMA, Fretex, m.m.