Arbeider på byggeplass

Ikke miljøsertifisert? Da kan du få problemer med anbud.

Det kan virke som om alle snakker om miljø og bærekraft, men hva betyr det egentlig konkret for norsk næringsliv?

I følge Sustainable Brand Index sier 6 av 10 at bærekraft påvirker hva de kjøper, mens en måling fra ResponsAnalyse sier at 75% foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter.

Store norske bedrifter har for lengst satt bærekraft øverst på dagsorden. Og med dette kommer også et økt krav om transparens i verdikjedene. Næringslivet vil vite mer om deres underleverandører og stiller krav til miljøsertifisering før kontrakter tegnes.

Stat og kommune går foran

Fra og med 1. januar 2017 er offentlige innkjøpere pålagt å ta hensyn til miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold ved gjennomføringen av sine anskaffelser. Store innkjøpere som Statsbygg og Oslo kommune har allerede gjort dette om til tydelige og konkrete krav til sine leverandører.

Statsbygg krever at leverandører til deres byggeprosjekter har et miljøstyringssystem. Den beste måten å vise at det er på plass er å være miljøsertifisert. Miljørådgiver Lars Petter Bingh i Statsbygg er tydelig på hvorfor det er viktig for dem å gå foran.

Byggebransjen står i dag for 1/3-del av verdens klimautslipp, og bransjen har mye å gå på når det gjelder å redusere sin klimapåvirkning, avfall og energiforbruk. Som en statlig aktør har Statsbygg et særlig ansvar for å bygge og drifte på en måte som ivaretar miljøet, og ikke minst å være en pådriver og rollemodell for resten av bygge- og anleggsnæringen.

En sertifisering som Miljøfyrtårn er et kvalitetsstempel og et bevis på at virksomheten har tatt konkrete grep i forhold til bærekraft.

Har fått økt konkurransekraft

Posten er en stor aktør som har fått merke hvordan Miljøfyrtårn-sertifisering har gitt dem økt konkurransekraft.

Mange av våre kunder er store internasjonale aktører med høye miljøambisjoner og bærekraftfokus. Vi opplever at de i økende grad stiller miljøkrav til oss som leverandører, og sertifiseringene er et viktig verktøy for dette. Synliggjøring av bærekraft er omdømmeskapende, og gjør det lettere for oss å selge inn konseptene våre i anbudsrunder, sier Håvard Haagensen, seniorrådgiver hos Posten Norge.

Hva venter du på?

Miljøfyrtårn er et anerkjent, konkret og lønnsomt verktøy gjør det enkelt og effektivt for virksomheter å dokumentere sitt miljøarbeid i anbudsprosesser. Ta kontakt i dag. Det er fortsatt mulig å bli godkjent i løpet av 2018.

 

 

Anbud, Konkurransefortrinn