Bærekraft er konkurransekraft

Bærekraft er konkurransekraft
– Bærekraft er konkurransekraft, sier Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Miljøfyrtårn. Hun mener systematisk miljøledelse gir bedrifter både bedre drift og sterkere posisjon i et marked med økende krav til ansvarlighet.
– Vet du hvorfor miljøledelse er en motor for konkurransekraft, spør Ann-Kristin Ytreberg, og svarer selv: Arbeidet gir deg et nytt blikk på bedriften din. Du får oversikt over hva som er viktigst å gjøre noe med, du får synliggjort resultatene og får en pådriver til å gripe nye muligheter.

– Integrerer du bærekraft i strategien, snakker vi fort om smart forretningsutvikling. Bærekraft lønner seg. Ikke bare for miljøet, men også på bunnlinjen, legger hun til.
 
Ytreberg er administrerende direktør i Miljøfyrtårn, hvor om lag 12 000 virksomheter har et gyldig sertifikat. Miljøfyrtårn-sertifisering er et tydelig kvalitetsstempel som signaliserer miljøansvar, i tillegg til at man jobber med kontinuerlig forbedring.

– Gjennom Miljøfyrtårn får bedriftene hjelp til å navigere bærekraftarbeidet. De fleste bedriftsledere ønsker å ta miljø- og klimaansvar, og innser at det lønner seg. Men de har ikke nødvendigvis mye tid og ressurser. Med Miljøfyrtårn kommer de raskt i gang med det som er relevant. Det er jo handling som teller, understreker hun.

Systematisk miljøledelse

Miljøledelse innebærer å sette klare mål innenfor det som er vesentlig i bedriften, iverksette tiltak, og måle resultater. Bedriften må jevnlig vurdere og justere tiltakene som settes i gang. Dette er kjent for alle som driver systematisk endring.

– Enkle grep som å resirkulere eller gjenbruke det man tidligere så på som avfall, velge andre typer materialer eller bytte underleverandør som ikke tar ansvar, kan ha stor effekt, sier Ytreberg.
 
Miljøledelse hjelper små og mellomstore bedrifter til å styrke posisjonen sin i et marked med stadig høyere forventninger til miljø, dokumentasjon og ansvarlighet. Sertifiseringen gjør det enklere å jobbe konkret og målrettet med miljø, og å synliggjøre innsatsen overfor kunder, ansatte og oppdragsgivere. De forventer i stadig større grad at bedrifter tar ansvar.

– For eksempel er systematisk miljøledelse et av de mest brukte absolutte miljøkravene blant offentlige innkjøpere, minner hun om.  
Sertifiseringen som Miljøfyrtårn, kan også bedre omdømme og styrke bedriftens identitet. Mange ansatte er stolte av å jobbe i bedrifter som tar miljøansvaret på alvor. Det fører ofte til mer trivsel, motivasjon og lojalitet.

Neste år forventer vi også at reglene for markedsføring av miljø skjerpes inn. Når grønnvasking kommer på svartelista, blir det enda viktigere å dokumentere innsatsen sin og å bruke anerkjente sertifiseringsordninger, legger Ytreberg til.
LUMA, digitalt bærekraftsverktøy
LUMA – bærekraftsavdelingen for små og mellomstore bedrifter. Med Miljøfyrtårns digitale verktøy LUMA får du hjelp til sertifisering, klimaregnskap og bærekraftsrapport – alt på ett sted.

LUMA – bærekraftavdeling for mindre bedrifter

Mange bedrifter synes det er vanskelig å vite hva de konkret skal gjøre for å bedre miljøprestasjonen sin. Gjennom LUMA, som er Miljøfyrtårns digitale bærekraftverktøy, får du hjelp til sertifiseringen. I tillegg får du et klimaregnskap integrert i en bærekraftsrapport som du kan skreddersy med egne bilder og tekst. 

– Med LUMA er vi bærekraftavdelingen til små og mellomstore bedrifter. Bærekraftverktøyet tar utgangspunkt i hva bedriften jobber med, og foreslår hva som er viktig å forbedre, hvilke mål man kan sette og tiltak bedriften kan gjennomføre.

– Våre bærekrafteksperter har god dialog med viktige aktører og de fleste bransjeforeninger, på den måten sikres relevansen, presiserer Ytreberg.

Fakta om LUMA:
 
LUMA er Miljøfyrtårns bærekraftverktøy. Det er utviklet for å hjelpe bedrifter med å etablere et målrettet og kontinuerlig forbedringsarbeid for bærekraft. LUMA tar utgangspunkt i aktiviteten som skjer i bedriften, og tilbyr forslag til relevante mål og aktuelle tiltak som skaper reell effekt.
 
 I LUMA kan du:
  • Sette mål basert på det som er vesentlig for din virksomhet
  • iverksette egnede tiltak for bærekraft
  • måle arbeidet gjennom indikatorer, få klimaregnskap og en automatisk generert bærekraftsrapport

Krever handling nå

I skrivende stund melder Reuters at EU skal kutte klimautslippene sine med 90 prosent innen 2040. Miljøministre har jobbet på spreng i Brussel de siste dagene, og signalene er klare: Klimaendringer og miljøutfordringer krever handling nå.
Neste år kommer også EUs første lov om sirkulær økonomi. Det er altså ingen tvil om hvilken vei regelverkene går.
 
– Med Miljøfyrtårn-sertifisering starter bedriften din en omstilling som bidrar til en bærekraftig fremtid, for både virksomheten og kommende generasjoner, avslutter Ytreberg.
Fakta om sertifisering:
 
SIDESTILTE STANDARDER I EU OG EØS
Miljøfyrtårn-sertifikatet kan brukes i hele EU og EØS. Miljøfyrtårn-standarden er anerkjent av EU og derfor sidestilt ISO 14001 og EMAS, EUs egen ordning for miljøledelse, i forbindelse med offentlige anskaffelser.
 
Effekten er den samme, men metoden i standardene er ulik. Med Miljøfyrtårn får bedriften bransjespesifikk hjelp. Miljøfyrtårn definerer det som er viktig å forbedre i hver enkelt bransje. I tillegg får bedriften konkrete råd om treffsikre mål og effektive tiltak for forbedring. Enkelt og kostnadseffektivt, med internasjonal anerkjennelse.

9 gode grunner til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert:

  1. Gyldig dokumentasjon
    Et anerkjent kvalitetsstempel som godkjennes i offentlige anskaffelser og viser at virksomheten jobber systematisk med miljøledelse.

  2. Konkurransefortrinn
    Enklere vei inn i anbud og samarbeid – dokumentert bærekraft gir økt troverdighet.

  3. Reell miljøeffekt
    Smarte verktøy hjelper virksomheten å kutte utslipp, redusere avfall og bruke energi mer effektivt.

  4. Styrket omdømme
    Sertifiseringen bygger tillit og stolthet – både eksternt og internt.

  5. Lavere kostnader
    Bærekraft lønner seg. Effektiv ressursbruk reduserer driftskostnader og øker lønnsomheten.

  6. Enklere arbeidsprosess
    LUMA, Miljøfyrtårns digitale verktøy, gjør bærekraftsarbeidet oversiktlig og brukervennlig.

  7. Klare mål og tiltak
    Virksomheten får konkrete mål og kan følge utviklingen digitalt – for reell forbedring over tid.

  8. Bedre arbeidsmiljø
    Gode HMS-rutiner gir økt trivsel og kan redusere sykefraværet.

  9. Lederskap og ansvarlighet
    Sertifiseringen viser at virksomheten tar aktivt ansvar for klima, miljø og fremtidige generasjoner.

Privacy Preference Center