Bilde av opphengte bilder av mennesker

Mastiff ønsker samarbeid med bransjen om grønnere TV-produksjoner

For å ruste seg for den grønne omstillingen i bransjen, har det allsidige produksjonsselskapet som produserer alt fra realityserier, dokumentarserier, forbrukermagasiner til store underholdningsformater, dyrket frem sitt eget miljøengasjement.

Produksjonsselskapet ble ferdig sertifisert som Miljøfyrtårn i februar 2020, og er storfornøyde med å få anerkjennelse for innsatsen.

Portrettbilde av dame
Marit Kjørstad, Organisasjons- og administrasjonssjef i Mastiff

–  Miljøfyrtårn har gitt oss noe å strekke oss etter, og hjulpet oss med å sette fokus og ta gode valg. Samtidig er det herlig med en bekreftelse på at vi allerede har tatt mange gode valg. Vi kan med trygghet si at vi er et selskap hvor miljø står høyt på agendaen hos både eiere og ansatte, sier Marit Kjørstad, organisasjons- og administrasjonssjef i Mastiff.

Ønsker grønnere produksjoner

Selskapet står bak seersuksesser som blant annet Hver gang vi møtes, Åsted Norge, TV 2 hjelper deg, Paradise Hotel, Boligjakten, God morgen Norge og God kveld Norge. Kjørstad påpeker at det å ha et bevisst fokus på miljø blant annet vil bidra til å tiltrekke god bemanning til disse TV-produksjonene.

–  Vi er stolt av sertifiseringen, og vet at både våre ansatte og kunder vil verdsette at vi tar miljø på alvor. HMS-delen i Miljøfyrtårn treffer spesielt godt både på viktige deler av våre produksjoner og hos oss som selskap. Videre må vi jobbe sammen med kulturbransjen for å finne gode løsninger for grønnere produksjoner. Dette er et spennende arbeid vi ser frem til å jobbe mer med.

Programredaktør i TV 2, Kathrine Haldorsen, lovpriser arbeidet til det sertifiserte TV-produksjonsselskapet:

Mastiff viser her at de vil bidra og ta ansvar, og vi er imponert over at de nå er Miljøfyrtårn-sertifisert! Vi i TV 2 ser med glede frem til at stadig større deler av den norske produksjonsbransjen hjelper oss å sette fokus på dette viktige arbeidet.

Jublet over plastsortering

Prosessen med å bli Miljøfyrtårn har vært nyttig og oppløftende for Mastiff. Kjørstad trekker særlig frem hvor positiv innstilt de ansatte har vært til endringene.

Da vi introduserte enda mer avfallssortering, var responsen fra ansatte fantastisk; de jublet over tiltakene som for eksempel sortering av plast. Da blir man stolt som arbeidsgiver, forteller hun.

Til og med et totalforbud ble godt mottatt.

Et viktig tiltak vi gjorde raskt var å innføre et totalforbud av engangsartikler av papp og plast. Dette gjorde vi på en hyggelig måte ved at alle fikk en miljøvennlig resirkulert glassflaske i et fint design med logo og navn på. Vi oppnådde både stopp på bruk av engangskopper, samtidig med at de ansatte forhåpentligvis drikker mer vann, som jo er bra i seg selv!

Bilde av oppstilte vannflasker
Alle ansatte fikk egne drikkeflasker med navn på.

Fordeler som Miljøfyrtårn

Små ting er med å løfte miljøegansjementet i Mastiff; her kaffekopp i bambus som de ansatte fikk i julegave, og stikling som er dyrket frem på kontoret for å gjenbruke blomster.

Videre ble fjorårets julegave til ansatte erstattet med miljøvennlige alternativer, det har blitt arrangert klesbyttedager på kontoret, og det planlegges flere arrangementer og tiltak fremover.

Sertifiseringen bidrar til en sterkere bedriftskultur der alle involverer seg i små og positive tiltak her og der, som til sammen vil utgjøre store endringer og forbedringer, og grønnere tenking. På sikt håper vi på en enda mer bærekraftig drift, og ikke minst bransje, sier Kjørstad.

Leder for salg og marked i Miljøfyrtårn, Linn Grøtberg, forteller at mange Miljøfyrtårn-virksomheter opplever lønnsomme fordeler som følge av sertifiseringen:

Vår kundeundersøkelse blant private Miljøfyrtårn-virksomheter viser at 81 % opplever miljøforbedringer og 45 % opplever styrket konkurransekraft som følge av sertifiseringen. En omdømmemåling av ResponsAnalyse viser også at det er svært viktig for nordmenn at arbeidsgiver tar miljøansvar. Mastiff ligger dermed godt an til å lykkes med grønn omstilling. Det blir spennende å følge med på den grønne utviklingen i bransjen!

 

 

 

For de som ønsker å følge med på Mastiff sine grønne reise, sjekk ut #mastiffgoesgreen på Instagram.