Det du lurer mest på:

Spørsmål og svar om LUMA

|

Hva er LUMA?

LUMA er Miljøfyrtårns egenutviklede bærekraftsverktøy, som skal hjelpe virksomheter med å etablere et målrettet og kontinuerlig forbedringsarbeid på bærekraft. 

Les mer om LUMA her. 


For virksomheter som allerede er sertifisert


Mens du venter på LUMA

Må jeg bytte til LUMA?

Miljøfyrtårns bærekraftsverktøy, LUMA, vil fremover være den portalen hvor alle Miljøfyrtårn-virksomheter skal jobbe og dokumentere sitt bærekraftsarbeid. 

Alle virksomheter som ønsker å være Miljøfyrtårn-sertifisert må på sikt over i LUMA, da den eksisterende portalen vil få end-of-life innen to år. 

Hva skjer med tiltak jeg har opprettet i nåværende portal?

Hvis du vil ta med deg tiltak fra eksisterende portal og opprette dem på nytt i LUMA, kan du eksportere dem før overgangen. Dette gjør du ved å gå til oversiktssiden for tiltakene og bruke eksportfunksjonen på siden.  

Se hvordan du eksporterer tiltak.  

Hvis du ikke har tiltak fra før, trenger du ikke å foreta deg noe – du kan enkelt starte med å opprette nye tiltak direkte i LUMA. 

Hva skjer med mine eksisterende data og funksjonalitet når jeg bytter til LUMA?

Alt av data fra innrapportering, statistikk og klimaregnskap, samt informasjon og dokumenter som er lastet opp i miljøkartlegging(er), blir overført til LUMA. Du mister derfor ikke viktig informasjon eller grunnleggende funksjoner. 

NB! Unntak er dersom du har opprettet tiltak og satt mål på grafer i statistikken. Dette videreføres ikke. Les mer om dette under spørsmålet Hva mister jeg – og hva får jeg – ved bytte til LUMA?.

Når blir hovedkontor og kommunale overført til LUMA?

Hovedkontor og underliggende enheter, eller bransjegrupper* med hovedkontor-struktur i portalen, samt alle kommunale eller fylkeskommunale enheter, vil fortsette i eksisterende portal frem til vi har tilpasset LUMA deres behov. Dato for når dette skjer er ennå ikke satt, men vi kommer tilbake med mer informasjon når det er klart.  

*Med bransjegrupper menes virksomheter som er medlem i en bransjeorganisasjon eller en forening, som er knyttet sammen i en egen struktur inne i Miljøfyrtårnportalen. 

I mellomtiden fortsetter dere som i dag, med samme prosess, pris og avtaler som dere har.


Overgang til LUMA

Overgang til LUMA for eksisterende kunder – når og hvordan?

For enkeltvirksomheter, privat og statlig:

For å ta i bruk LUMA logger du inn i portalen på vanlig måte. Når du er logget inn kommer det en pop-up melding som forteller deg at LUMA er tilgjengelig for din virksomhet. Da kan du velge «Bytt til LUMA,» og bekrefter deretter informasjon om din virksomhet, så er du i gang!

Når må jeg bytte til LUMA?

Miljøfyrtårnportalen er forventet å bli faset ut innen 2027. Alle Miljøfyrtårn-virksomheter må derfor bytte til LUMA før den tid for å sikre tilgang til teknisk support og nødvendige oppdateringer.  

Vi anbefaler å bytte til LUMA så fort som mulig for å dra nytte av den nyeste teknologien og intuitive løsninger som effektiviserer bærekraftsarbeidet. 

Hva mister jeg – og hva får jeg – ved bytte til LUMA?

Noen funksjoner, som kalenderoversikt og repeterende tiltak, er foreløpig ikke tilgjengelige i LUMA. Tiltak og mål som er opprettet i Miljøfyrtårnportalen overføres heller ikke. 

Til gjengjeld får du et forbedret verktøy som skaper en tydelig rød tråd mellom virksomhetens vesentlige påvirkning, mål og tiltak. LUMA hjelper deg med å fokusere innsatsen der den har størst effekt, sette smarte mål og bruke treffsikre indikatorer for å måle fremgang. Du får bedre oversikt og styring over bærekraftsarbeidet, og kan enkelt generere en bærekraftsrapport i tråd med EUs frivillige standard for SMB-er. 

I LUMA vil du få forslag til relevant bærekraftsinnhold, inkludert vesentlige påvirkninger, mål og tiltak, for å gjøre forbedringsarbeidet enklere og mer strukturert. Det er ikke alle bransjer som har skreddersydd innhold fra start, men du kan likevel bruke verktøyet fullt ut med å lage egne mål og tiltak. I løpet av de kommende månedene vil verktøyet gradvis utvides med tilpasset innhold for flere sektorer. 

For tips, se spørsmålet Hva skjer med tiltak og vi har opprettet i nåværende portal?.

Mister jeg arbeidet når jeg går over til LUMA?

Mål og tiltak  
Mål og tiltak som er opprettet i eksisterende portal, vil ikke bli overført til LUMA. Det er fordi LUMA har et helt nytt oppsett for registrering av mål og tiltak, samt for vesentligheter. For virksomheter som har opprettet mål og tiltak i Miljøfyrtårn-portalen og som de trenger å ta med seg videre, må du hente disse ut i enten Excel eller pdf. før du bytter over til LUMA. Du kan deretter manuelt legge disse inn i nytt verktøy hvis du har behov for det. 

Innrapportering
Alt av data som er registret i eksisterende Miljøfyrtårn-portal, blir overført til LUMA når virksomheten bytter. 

Miljøkartlegging 
Alt av informasjon og dokumenter som er lastet opp i miljøkartlegging(er), blir overført til LUMA. 

Hva skjer med brukerne i virksomheten?

Alle brukere knyttet til virksomheten flyttes automatisk til LUMA. De vil bli varslet på e-post med informasjon om tilgangen og innloggingsinformasjon. 

Vi har satellitter – hva gjør vi?

Enkeltvirksomheter som har satellitter under seg vil også få mulighet til å gå over til LUMA, men selve satellitt-oppføringen fra Miljøfyrtårn-portalen blir ikke med til LUMA. Det er fordi vi ikke har en teknisk løsning på plass enda som gjøre at vi kan «koble» en satellitt til en virksomhet. Satellitten må derfor inngå i miljøkartleggingen og dataregistreringen til «morlokasjonen». Ta kontakt med Miljøfyrtårn hvis dette gjelder for din virksomhet, slik at vi kan legge inn en avklaring på dette i LUMA. 


Om LUMA

Hva innebærer den nye prismodellen?

Med Miljøfyrtårns nye bærekraftsverktøy, LUMA, tilbyr vi deg en samlet pakke som inkluderer tilgang til både modulen for Miljøfyrtårn-sertifisering og vår helt nye modul for bærekraftsrapportering.  

Den nye prismodellen er basert på en fast årlig kostnad, uten differensiering på etableringsavgift eller en årlig serviceavgift. 

Alle virksomheter som går over til LUMA i 2025, får gratis oppgradering ut året.  
 
Ny prismodell for privat og statlig enkeltvirksomhet er som følgende:  
Pakkepris for enkeltvirksomhet, 20% rabatt på veiledende pris* kr 10 800,- 

Mikroselskap (1-5 årsverk), 40% rabatt på veiledende pris* kr 8 100,- 

Veiledende pris, pakke inkludert sertifiseringsmodul og styrings- og rapporteringsmodul: kr 13 500,- 
Alle priser er oppgitt eks. mva. 

Hvordan jobber jeg med tiltak og mål i LUMA?

I LUMA er tiltakene mer overordnede og knyttet til virksomhetens vesentlige påvirkning og mål, i stedet for enkeltoppgaver slik som i Miljøfyrtårnportalen. Dette gir en mer helhetlig tilnærming til bærekraftsarbeidet. 

Du kan fortsatt legge til konkrete oppgaver hvis du ønsker det, men det nye oppsettet i LUMA hjelper deg med å se tiltakene i en større sammenheng, og sikre at innsatsen faktisk bidrar til varig forbedring. 

Hva skjer fremover?

LUMA blir kontinuerlig videreutviklet og vil etter hvert tilby enda flere smarte løsninger som gjør det lettere å jobbe med bærekraft. 

Vi håper LUMA kan gi deg de verktøyene og løsningene du trenger for å lykkes med bærekraftsarbeidet. 

Hvis du har andre spørsmål, ta gjerne kontakt med oss – vi hjelper deg i gang med LUMA! 

Privacy Preference Center