4. juli 2023

Hjelpe kundene til å spare vann og energi

Tiltak

Gir kunden tips og kunnskap om hvordan de kan spare vann og energi, bl.a.:

  • Vannbesparelse: Oppfordre kundene til å installere vannbesparende armaturer som vannbesparende dusjhoder, kraner med lavt vannforbruk og toaletter med dobbel spyling. Disse reduserer vannforbruket betydelig uten å påvirke komforten.
  • Lekkasjesjekk: Anbefal regelmessig sjekk av rørsystemet for lekkasjer. Selv små lekkasjer kan føre til betydelig vannsløsing over tid. Ved å reparere lekkasjer raskt, kan kundene spare både vann og penger.
  • Varmtvannsberedere: Oppfordre til bruk av energieffektive varmtvannsberedere. Eksempelvis kan varmepumpevarmtvannsberedere eller solvarmeanlegg være gode alternativer for å redusere energiforbruket.
  • Bevissthet om avløpsutslipp: Oppfordre kundene til å være bevisste på hva de skyller ned i avløpet. Unngå bruk av skadelige kjemikalier og anbefal bruk av miljøvennlige renseprodukter.

 

Fakta/informasjon

En rørlegger bør anbefale tiltak for vann- og energisparing for å hjelpe kundene med å redusere forbruket og regningene. Dermed bidrar rørleggeren til å redusere klimapåvirkningen og fremme bærekraftig bruk av ressurser.