Tiltak:
Få kundene med på tiltakene gjennom å kommunisere hvorfor deres deltakelse er viktig, og hvilke miljøeffekter tiltakene har. Da blir det mer attraktivt for kunden å bidra.
Enkle tiltak der kunden kan involveres: Å bruke samme håndklær og sengetøy flere dager på rad, redusere matsvinn i buffeen ved å forsyne seg med mindre porsjoner, velge vegetarretter, kildesortere, ta miljøvennlig transport til destinasjon, eller å ikke skru på sauna for fullt før man skal bruke den istedenfor at den er på hele tiden.
Gjerne bruk Miljøfyrtårn-logoen for å synliggjøre at tiltakene er en del av deres miljøsertifisering.
Fakta/informasjon:
Jo mer attraktivt vi kan gjøre det for våre kunder å være med på miljøvennlige tiltak, jo større sjans er det at vi får kundene med på dette.
Ekstra tips: Navnet og beskrivelsen av produkter og tjenester kan påvirke hva vi tenker om dem og hvor lyst vi har til å teste dem. For eksempel kan retter kalt “vegetar” først og fremst gi vegetarianere lyst til å velge dem. Dersom plantebaserte retter gis mer attraktive og beskrivende navn, kan rettene appellere til flere. Fristende beskrivelser kan til og med føre til at folk syns maten smaker bedre. Eksempel: Istedenfor å gi en salat med soya navnet «Soyatallerken», kan den hete «Sommertallerken». (Hohle & Nilsen, 2022; Klimadulting – en håndbok, Norsus).
Eksempler hvordan tiltak kan formidles:
T: 38 00 80 60
E: post@miljofyrtarn.no
Man - fre: 09.00-15.00
Utvikling og design av Egde Consulting