5. juli 2019

Digitalt stoffkartotek

Tiltak:

  • Opprett digitalt stoffkartotek for farlige kjemikalier som alle medarbeidere har tilgang til, og oppdater det jevnlig.
  • Gi opplæring i hvordan stoffkartoteket skal benyttes så det blir en naturlig del av hverdagen.

 

Fakta/informasjon:

Et stoffkartotek er en samling av all informasjon om miljø- og helseskadelige kjemikalier som brukes, dannes eller frigjøres i virksomheten. Arbeidsgivere i virksomheter som håndterer farlige kjemikalier er pålagt å opprette et stoffkartotek. Det finnes mange digitale stoffkartoteksystemer som er enkle i bruk, og medarbeiderne kan ha det tilgjengelig via en app. Stoffkartoteket bør oppdateres jevnlig med nye og utgående produkter, og sikkerhetsdatabladene bør brukes aktivt til å erstatte skadelige produkter med mindre skadelige. Det er viktig at aktiv bruk av stoffkartoteket blir en naturlig del av hverdagen til de ansatte for å sikre trygg bruk av kjemikaliene og minst mulig miljøbelastning. Derfor er det viktig med god og jevnlig opplæring og oppfølging av dette.

 

Les mer: