Tips kategori: Kommunikasjon, opplæring og markedsføring

Nettavisen Klimalederen

Tiltak: 

Abonner på Klimalederen, en gratis nettavis spesielt rettet mot toppledere og beslutningstakere som trenger å holde seg oppdatert på de viktigste nyhetene innen klima og energi.

 

Klimalederen er et samarbeid mellom Energi og Klima og Skift – Næringslivets klimaledere.

Podcast og webinarer fra Miljødirektoratet

Tiltak:

Følg med på Miljødirektoratets webinarer om miljø, og hør klimapodcasten om klimaarbeid i kommuner.

 

Fakta/informasjon:

Miljødirektoratet arrangerer jevnlig webinarer om ulike miljøtema. Webinarene sendes live fra Miljødirektoratets nettsider, men de kan også sees på Youtube i ettertid. Ved å følge med på relevante webinarer jevnlig får man både med seg oppdatert kunnskap om viktige tema, og inspirasjon til tiltak som kan gjennomføres i virksomheten.

Miljødirektoratets Klimapodcast er en podcast om klimaarbeid i kommuner, som handler om tiltak ulike kommuner har gjort for å kutte klimagassutslipp. Den finnes både på Miljødirektoratets nettsider og i de fleste podcast-apper.

Bonuspoeng til veldedighet

Tiltak:

Inngå et samarbeid med en miljø- eller veldedighetsorganisasjon, og la gjestene velge om de vil donere opptjente bonuspoeng til denne organisasjonen.

 

Fakta/informasjon:

Virksomheter som tilbyr bonusordninger kan la gjestene støtte bærekraftige formål ved å gjøre det enkelt for dem å donere bonuspoengene sine til veldedige organisasjoner. Dette vil være et tiltak som oppmuntrer gjestene til miljøvennlige handlinger.

Gjesteevalueringer

Tiltak:

Dersom virksomheten sender ut en evaluering til gjestene etter besøket, bør evalueringen ha et eget felt der den spør om spesifikke tips til hvordan virksomheten kan bli mer bærekraftig. Spør også om hvordan gjesten opplever virksomhetens miljøprofil.

 

Fakta/informasjon:

Hensikten med gjesteevalueringer er at virksomheten skal få innspill til hvordan den kan forbedre seg, og dette bør også omfatte miljøarbeidet. På denne måten kan virksomheten få spesifikke innspill fra gjestene om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. I tillegg vil dette være et tiltak som øker gjestenes og medarbeidernes bevissthet på virksomhetens arbeid med bærekraft.

Utstilling av bærekraftige varer

Tiltak:

  • Ha fokus på de mest bærekraftige produktene fra alle butikker i den digitale markedsføringen av senteret.
  • Oppfordre leietakerne til å prioritere sine mest bærekraftige produkter i utstillingsvinduer og på andre synlige utstillingsplasser.
  • Gi leietakerne incentiver til å ha en mer bærekraftig drift ved å rette markedsføringen mot de mest miljøvennlige aktørene.

 

Fakta/informasjon:

Bærekraftige produkter kan være både varer og tjenester som tilbys på senteret. I markedsføringen av senteret bør kundene få god nok informasjon til at de kan velge de mest bærekraftige produktene når de trenger noe nytt. Dette vil også gi butikkene incentiver til å drive mest mulig miljøvennlig og å selge en større andel bærekraftige varer.

Markedsføring av miljømerkede varer

Tiltak:

  • Arbeid systematisk for økt synlighet og markedsføring av miljømerkede produkter.
  • Merk lagerhyller og salgshyller som inneholder miljømerkede varer med miljømerket for å øke synligheten og bevisstheten rundt merkeordningen.

 

Fakta/informasjon:

Miljømerkede produkter oppfyller visse krav til kjemikalieforbruk, energiforbruk, materialvalg, produksjonsmetoder eller andre relevante miljøaspekter for å sikre et mer ansvarlig forbruk. Eksempler på miljømerker er Svanemerket, EU-blomsten og Bra miljöval. Det finnes også mer spesifikke miljømerker rettet mot bestemte typer produkter, for eksempel MSC og ASC (sjømat), FSC og PEFC (papir og trevarer), Rainforest Alliance (importert mat), Debio (økologisk mat) of mye mer.

 

Les mer:

Grønne kampanjedager

Tiltak:

Arranger et grønt arrangement i nærmiljøet fremfor vanlige kampanjedager. Samarbeid gjerne med lokale miljøorganisasjoner.

 

Fakta/informasjon:

Vanligvis vil kampanjedager på kjøpesenter føre til at forbrukerne kjøper mer ting de ellers ikke ville kjøpt. Derfor vil grønne kampanjedager med fokus på bærekraftige varer, salg av tjenester og aktiviteter være et mer miljøvennlig alternativ. I stedet for å selge varer til rabatterte priser kan senteret selge rabatterte tjenester og gjennomføre grønne aktiviteter for hele familien.

Tips til aktiviteter å gjennomføre på grønne kampanjedager: gratis sykkelverksted, brukt- og byttemarked, reparasjon av klær, sko eller leker, fuglekasseverksted, innsamling av gammel elektronikk.

Miljøprofilering av skole

Tiltak:

  • Profiler skolen som en miljøvennlig skole som har fokus på bærekraft i undervisningen, på ekskursjoner og i skolens daglige drift.

 

Fakta/informasjon:

Profilering av skolen som en miljøskole kan bidra til at flere av elevene blir mer miljøbevisste og bidrar til skolens miljøarbeid. Tiltaket kan også øke søkertallene da mange elever er opptatt av miljø og bærekraft.

Bærekraftsuke

Tiltak:

  • Arranger en tverrfaglig bærekraftsuke for hele skolen med aktiviteter og undervisningsopplegg relatert til bærekraftig utvikling.

 

Fakta/informasjon:

Bærekraftig utvikling er et av de prioriterte flerfaglige undervisningstemaene som inngår i de nye læreplanene som tas i bruk fra 2020. I tillegg til at bærekraft er en del av det faste undervisningsopplegget kan skolene øke fokus på bærekraft ved å arrangere en egen bærekraftsuke for hele skolen. Både miljømessige og sosiale aspekter ved bærekraft bør være en del av bærekraftsuka.

Forslag til aktiviteter som kan gjennomføres:

  • Bruk undervisningsopplegg fra FN-sambandet. Her finnes blant annet foredrag, film, spill, rollespill og gruppeoppgaver knyttet til bærekraft.
  • Få besøk av organisasjoner, forskere eller andre som jobber med miljø og bærekraft.
  • Ha fokus på gjenbruk, redesign og miljøvennlig materialbruk i programfag, kunstfag og liknende.
  • Arranger en søppelplukkedugnad med elever og lærere.
  • Arranger byttemarked for elever med f.eks. klær og sportsutstyr.

 

Les mer:

Belønning for miljøinnsats

Tiltak:

  • Gi en årlig miljøpris til klassen/klassene som har bidratt til miljøarbeidet på skolen.

 

Fakta/informasjon:

Klasser kan belønnes for miljøinnsats for eksempel ved en egen miljøpris. Miljøinnsats kan måles på bakgrunn av f.eks. kildesortering/kontroll på restavfallet i klasserommet, andelen elever som reiser miljøvennlig til og fra skolen, innsats på ryddedugnader, forslag fra elevene til miljøtiltak skolen kan gjøre, prosjektarbeid med bærekrafttema, klassemiljø eller andre bærekraftstiltak klassen jobber med.

CO2-merking av meny

Tiltak: 

  • Oppgi rettenes CO2-avtrykk i menyen. En del grossister tilbyr CO2-regnskap på produkter og anledning til å CO2-merke retter.

 

Fakta/informasjon: 

En merkeordning for CO2-utslipp knyttet til ulike matvarer kan inspirere forbrukerne til å gjøre klimavennlige valg. Mange forbrukere er også positive til bedre miljømerking av varer.

 

Les mer: 

Oppgi råvarenes opprinnelsesland

Tiltak: 

  • Oppgi råvarenes opprinnelsesland til gjestene/kundene. Dette kan for eksempel gjøres på nettsiden, menyen eller i muntlig dialog med gjesten.

 

Fakta/informasjon: 

Kjøttprodusenter er pålagt å oppgi opprinnelsesland for ikke-bearbeidet kjøtt, havfanget fisk skal merkes med fangstområde, og friske grønnsaker, frukter og bær skal merkes med opprinnelsesland. På restauranter og spisesteder er denne informasjonen mindre synlig for kunden enn i butikken, så her blir det spisestedets ansvar å oppgi dette til forbrukerne. De fleste forbrukere vil vite hvor kjøttet kommer fra på grunn av tillit, trygghet og støtte til norsk landbruk. Informasjon om hvor fisk er fanget er viktig for å sikre et bærekraftig fiskeri.

 

Les mer: