Bransje: Hjemmebaserte tjenester

Still krav til renovasjonsselskapet

Tiltak:

Etterspør dokumentasjon på avfallsleverandørens miljø- og klimaarbeid for å tydeliggjøre etterspørsel fra markedet. Aktuelle tema å etterspørre dokumentasjon på kan være:

  • Tiltak som gjøres for å øke andelen avfall som går til ombruk.
  • Tiltak som gjøres for å øke andelen avfall sendt til materialgjenvinning
  • Virksomhetens metoder for god ettersortering av restavfall
  • Virksomhetens satsing på klimavennlig avfallstransport

 

Fakta/informasjon:

EUs avfallsdirektiv legger føringer for at bransjen må forberede seg på å øke aktivitet innen ombruk for å posisjonere seg i en sirkulær økonomi. Flere avfallsselskaper har enkeltprosjekter som oppfordrer til ombruk, for eksempel ombruksbutikker på gjenvinningsstasjoner, gjenbruksuker og redesignkonkurranser.

Norske myndigheter har forpliktet seg til at materialgjenvinning av bygg- og anleggsavfall skal nå 70% innen 2020. Avfallsbransjen spiller en avgjørende rolle for å nå målene, både gjennom å øke effektivitet i eksisterende gjenvinningsprosesser og gjennom innovasjon for å løfte ressurser fra deponi og energigjenvinning til materialgjenvinning. Til tross for et økt fokus på materialgjenvinning er Norge langt fra å nå målene for dette.

Flere aktører tester ettersortering av husholdningsavfall og det er høyt tempo for utvikling av nye metoder for materialgjenvinning av avfall fra bygg- og anleggsbransjen som for eksempel returtre, sement, betong og gips.

 

Kilde: Tempo på grønn omstilling i norsk næringsliv, EY (2019)

Veiledning om avfallsreduksjon

Tiltak:

  • Be avfallsleverandøren om råd og veiledning for avfallsreduksjon og ombruk
  • Spør hvordan avfallsleverandørens prismodell skaper incentiver for avfallsreduksjon

 

Fakta/informasjon:

Norske myndigheter har satt mål om å produsere mindre avfall samtidig som velferdsnivået skal øke. For å oppnå dette må totalt avfallsvolum reduseres. Dette henger tett sammen med det øverste nivået i ressurspyramiden, avfallsminimering, som er et vesentlig element i sirkulærøkonomi. Veikartet for avfall og gjenvinningsbransjen konstaterer at bransjen skal «utforske nye forretningsmodeller for avfallsreduksjon» og at dette er en viktig del av å utvikle grønn konkurransekraft.

Kun 2/5 private aktører tilbyr rådgivning for å oppnå avfallsminimering, mens 1/5 offentlige aktører eksperimenterer med prismodeller for å redusere avfall. Det er noe aktivitet knyttet til avfallsminimering, men omfanget og størrelsen på tiltakene er for lavt til å få utslag på avfallsstatistikken. Samtlige aktører tilbyr avfallsrapportering, men rådgivningen fokusert på avfallsminimering er i liten grad utbredt.  Selskapsanalysen over de 10 største aktørene i bransjen viser at aktørene ikke har ambisjoner og tiltak i tråd med bransjens veikart. De utforsker i liten grad nye forretningsmodeller for avfallsreduksjon. Eksempelvis identifiserer selskapene fremdeles kjernevirksomheten som «søppelhenting» istedenfor «ressurseffektivisering».

 

Kilde: Tempo på grønn omstilling i norsk næringsliv, EY (2019)

Deklarering av farlig avfall

Tiltak:

Bruk avfallsdeklarering.no til å deklarere eget farlig avfall, og spar penger ved å gjøre jobben selv.

 

Fakta/informasjon:

Alle virksomheter skal deklarere sitt farlige avfall før det leveres til godkjente mottakere. Noen setter denne jobben bort til avfallsentreprenørene, men det er ganske enkelt å gjøre dette selv – og man kan spare 150-500,- pr type farlig avfall pr. levering på å gjøre dette selv. Følg instruksjonene på https://www.avfallsdeklarering.no. Når man har begynt å bruke denne siden, så husker systemet hva man har gjort – og neste gang går deklareringen raskere. Farlig avfall skal deklareres uansett om man leverer til et kommunalt mottak (maksimal levering er 1000 kg/år) eller et annet godkjent mottak.

 

Les mer:

https://www.avfallsdeklarering.no

 

Takk til InErgeo for tipset!

Kartlegging og lagring av farlig avfall

Tiltak:

Kartlegg hva virksomheten har av farlig avfall og sørg for at det farlige avfallet og emballasje med rester av farlig avfall lagres tørt, under tak og utilgjengelig for uvedkommende.

 

Fakta/informasjon:

Farlig avfall skal sorteres ut fra ordinært avfall (lovkrav). Flytende farlig avfall skal lagres med spillsikring dersom dette ved lekkasje kan forurense grunnen eller renne ned i avløpsrør. Hvis man ikke sorterer ut farlig avfall, kan man få betydelige tilleggskostnader fra avfallsentreprenørene som mottar det.

 

Takk til InErgeo for tipset!  

Kurs i ergonomi

Tiltak:

Tilby alle ansatte å ta kurs i ergonomi, gjerne i samarbeid med bedriftshelsetjenesten.

 

Fakta/informasjon:

På ergonomikurs kan man lære hvordan man unngår og forebygger belastningsskader som kan oppstå på arbeidsplassen. Kurset kan gjerne være tilpasset bransjen, siden ulike yrkesgrupper møter ulike belastningsplager. I tillegg kan man lære å kartlegge og tilpasse arbeidsplassen ergonomisk. En arbeidsplass kan ofte få tilbud om kurs i ergonomi ved å kontakte bedriftshelsetjenesten.

Muskel- og skjelettplager er en vanlig årsak til sykefravær i Norge. God kunnskap om ergonomi på arbeidsplassen kan øke trivselen på jobb og redusere sykefraværet.

Smittefarlig avfall

Tiltak:

  • Sorter smittefarlig avfall i egne, sikre beholdere.
  • Husk å skille mellom smittefarlig avfall og miljøfarlig avfall, og ha separate risikobeholdere til dette.

 

Fakta/informasjon:

Smittefarlig avfall defineres som avfall fra medisinsk behandling som inneholder levedyktige mikroorganismer eller toksiner som kan forårsake sykdom hos mennesker eller andre levende organismer. Smittefarlig avfall skal ikke blandes med annet avfall, og må håndteres separat og leveres til godkjent destruksjon.

Miljøfarlig avfall er avfall som inneholder miljøgifter som kan skade mennesker, skade andre levende organismer eller forurense vann og jord. For tannlegekontorer er kvikksølvholdig amalgamavfall det mest betydelige farlige avfallet, men avfall fra fotokjemikalier og røntgen klassifiseres også som farlig avfall.

 

Les mer:

Informasjon fra Norsk Gjenvinning om smittefarlig avfall: https://www.norskgjenvinning.no/tjenester/avfallstyper/medisinsk-avfall/smittefarlig-avfall/

Vaksinasjonsprogram for alle ansatte

Tiltak:

  • Tilby alle arbeidstakere et vaksinasjonsprogram som inkluderer alle relevante vaksiner for det arbeidet som utføres i virksomheten.

 

Fakta/informasjon:

Vaksinasjon av ansatte på en arbeidsplass gjøres både for å redusere risikoen for sykdom hos den enkelte arbeidstaker, og for å hindre at arbeidstakere sprer smitte videre. Noen typer vaksinasjon er arbeidsgivere pålagt å tilby, blant annet gjennom forskrift om utførelse av arbeid, arbeidsmiljøloven og forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten. Andre vaksiner som ikke er direkte knyttet til arbeidet som utføres kan man velge å tilby likevel for å redusere sykefraværet og styrke beredskapen på arbeidsplassen.

 

Les mer:

Rydd skapet

Tiltak:

  • Promoter apotekkampanjen «Rydd skapet» som skal oppfordre forbrukere til å levere gamle medisiner tilbake til apoteket.
  • Lever alltid utgåtte medisiner til forsvarlig håndtering hos apoteket.

 

Fakta/informasjon:

Apoteker har plikt til å ta imot medisiner fra privatkunder i retur, men kun halvparten av medisinene som kastes i Norge havner i apotekenes returordning. Medisiner som kastes i restavfallet, i vasken eller i toalettet kan føre til at uønskede stoffer slippes ut i naturen. Medisinene kan på denne måten påvirke vannlevende organismer negativt eller føre til andre miljøproblemer. Gamle medisiner bør også returneres for å hindre at farlige situasjoner oppstår, eksempelvis forveksling av medisiner eller bruk av medisiner utgått på dato. Derfor bør apoteker og helsevesen oppfordre privatkunder til å levere alle medisinrester tilbake til apoteket. Aktører i helsevesenet bør selvsagt også ha gode internrutiner for å levere utgåtte medisiner til apoteket.

«Rydd skapet» er en kampanje fra Apotekforeningen, Legemiddelverket og Norsk Vann. Virksomheter kan promotere kampanjen ved å henge opp informasjonsmateriell i butikker og på legekontorer, og ved å gi kunder og pasienter muntlig informasjon om hvordan de skal håndtere gamle medisiner.

 

Les mer:

Inkluderende arbeidsliv

Tiltak:

  • Samarbeid med NAV om å ansette personer med lønnstilskudd for arbeidspraksis.
  • Arbeid for et inkluderende arbeidsliv gjennom IA-avtalen.

 

Fakta/informasjon:

Arbeidstrening gjennom NAV er et tilbud til folk med liten arbeidserfaring eller nedsatt arbeidsevne som trenger bistand i en periode for å komme i arbeid. Bedrifter kan inngå avtaler med NAV om å gi arbeidstrening til en arbeidssøker i en viss periode. Disse får betaling gjennom støtteordninger fra NAV og regnes ikke som ansatte i virksomheten, men virksomheten gir dem opplæring, veiledning og arbeidserfaring. I mange tilfeller vil dette hjelpe arbeidssøkeren å komme i ordinært arbeid, eller det kan føre til at en fornøyd arbeidsgiver ansetter den arbeidssøkende etter at avtalen har opphørt.

IA-avtalen har som mål å senke det nasjonale sykefraværet og å redusere frafallet fra arbeidslivet. Siden januar 2019 har alle virksomheter blitt en del av IA-avtalen, man trenger ikke lenger skrive en særskilt avtale for å bli IA-bedrift.

 

Les mer:

Reparasjon av arbeidstøy

Tiltak:

  • Kjøp arbeidstøy i god kvalitet som varer lenge, og reparer ødelagt tøy fremfor å kjøpe nytt.
  • Lei eller kjøp arbeidstøy av en leverandør som tilbyr reparasjon.
  • Sørg for tilgjengelige reparasjonsmuligheter for private klær og sko på arbeidsplassen, for eksempel ved å ha rabattavtaler med lokale skreddere og skomakere.

 

Fakta/informasjon:

Produksjon av tekstiler krever store mengder energi, vann, kjemikalier og arealer, og i EU er tekstiler det fjerde mest miljøbelastende forbruksområdet. I tillegg blir klær ofte produsert under svært kritikkverdige arbeidsforhold. Det viktigste man kan gjøre for å redusere miljøfotavtrykket fra tekstilproduksjon er å kjøpe mindre tekstil, kjøpe produkter av god kvalitet med lang holdbarhet, og ta vare på det man har. Noen leverandører av arbeidstøy tilbyr reparasjonsmuligheter på klærne og/eller leie av arbeidstøy inkludert vask og reparasjon, og slike løsninger kan på sikt bidra til å redusere klesforbruket. Det finnes også bedrifter som inngår avtaler med virksomheter om å hente ødelagt tøy på arbeidsplassen, reparere det og levere det tilbake.

 

Les mer:

Vask i vaskehall

Tiltak:

  • Vask alltid bilene i en vaskehall med oljeutskiller, helst en som bruker miljømerkede rengjøringsmidler.

 

Fakta/informasjon:

En bilvask kan slippe ut store mengder miljøskadelige kjemikalier i naturen. Dette stammer både fra smusset som vaskes av bilen og fra rengjøringskjemikaliene som brukes i vasken. Den mest miljøskadelige bilvasken skjer utendørs på ikke-godkjente vaskeplasser, fordi da vil alle kjemikaliene renne direkte ut i naturen. Miljømerkede rengjøringsmidler er like effektive, men inneholder færre helse- og miljøskadelige stoffer enn mange andre vaskemidler.

Håndtering av vold og trusler

Tiltak:

  • Gi medarbeiderne jevnlig opplæring i hvordan de skal håndtere vold og trusler på arbeidsplassen.
  • Sørg for gode rutiner for forebygging og oppfølging av vold- og trusselsituasjoner.

 

Fakta/informasjon:

Vold og trusler omfatter fysiske og psykiske angrep med hensikt å skade eller skremme en person. Helsearbeidere er blant de mest utsatte yrkesgruppene. Arbeidsgiver bør gjøre både fysiske og organisatoriske tiltak som forebygger vold og trusler mot ansatte, se forslag til tiltak fra Arbeidstilsynet i ekstern link. Ansatte bør også gis regelmessig opplæring i hvordan de skal reagere dersom truende situasjoner oppstår.

 

Les mer:

Influensavaksine

Tiltak:

  • Tilby gratis influensavaksine hvert år til alle ansatte.

 

Fakta/informasjon:

Folkehelseinstituttet anbefaler helsepersonell å vaksinere seg årlig mot influensa. Helsepersonell har en vesentlig høyere sjanse for å bli smittet av influensa enn andre voksne, og hvis man er smittet kan man spre sykdommen videre selv om man ikke har tydelige symptomer selv. Helsepersonell bør tilbys gratis vaksine på arbeidsplassen for å unngå å bli syke selv, for å verne pasienter i risikogrupper, og for å sikre beredskap av helsepersonell under større influensautbrudd.

 

Les mer:

Tilbud om behandling

Tiltak:

  • Gi ansatte tilgang på behandling hos fysioterapaut og/eller ernæringsfysiolog ved behov.

 

Fakta/informasjon:

Ansatte i helsevesenet har et gjennomsnittlig høyere sykefravær enn andre arbeidsgrupper, og mange arbeidstakere i omsorgsyrker har fysisk krevende og hektiske dager. Fokus på godt arbeidsmiljø og forebyggende tiltak mot belastningsskader kan bidra til å redusere sykefraværet og øke trivselen på jobb.

Tilrettelegging av turnus

Tiltak:

  • Tilrettelegg turnusen så langt det lar seg gjøre etter de ansattes ønsker.
  • Ha særlig fokus på tilrettelegging av turnus for arbeidstakere som er tilbake etter langtidssykemelding.

 

Fakta/informasjon:

Arbeidsgiver har plikt til å tilretteleggere for arbeidstakere som har fått redusert arbeidsevne for å få dem raskere tilbake i jobb, så lenge det er mulig for arbeidsgiver og det ikke går utover andre arbeidstakere. I helsevesenet kan tilrettelegging av turnusarbeid etter ønske være et godt bidrag til å følge opp arbeidstakere med redusert arbeidsevne. Det er viktig at tilrettelegging for noen ikke gir dårligere arbeidsvilkår for andre arbeidstakere, så det bør være en dialog med alle medarbeiderne om hvordan turnusen fungerer.

 

Les mer:

Brukte møbler

Tiltak:

  • Kjøp brukte møbler og arbeidsredskaper fremfor nye.
  • Gi bort eller selg gamle møbler og annet gammelt utstyr fremfor å kaste det.

 

Fakta/informasjon:

Når en virksomhet har fungerende møbler som av ulike grunner ikke lenger er i bruk, bør de selges eller gis bort. Er det snakk om mye møbler kan man sende ut felles e-post til f.eks. tilsvarende virksomheter i kommunen eller bydelen og forhøre seg om noen andre ønsker dem. Ved innkjøp av nye møbler bør man sjekke om det er mulig å kjøpe brukt. Det finnes flere butikker og nettbutikker som selger pent brukte kontormøbler.

Å bruke ting om igjen fremfor å kaste dem er mål nummer to i avfallspolitikken etter å redusere mengden avfall. Å gjenbruke ting er svært energi- og ressursbesparende sammenliknet med å produsere nytt, i tillegg til at det ofte vil være økonomisk lønnsomt.

 

Les mer: 

Feiring av miljøresultater

Tiltak:

Husk å feire små og store seiere i miljøarbeidet, for eksempel når virksomheten har nådd et av sine miljømål, klart å påvirke en leverandør til å ta miljøansvar eller liknende.

 

Fakta/informasjon:

Gode prestasjoner kan for eksempel feires med kake eller noe annet hyggelig for de ansatte, noe som vil bidra til å skape positiv oppmerksomhet rundt miljøarbeidet som gjøres.

Arbeidsmiljøundersøkelser

Tiltak:

  • Send ut generelle arbeidsmiljøundersøkelser og nyansatt- og sluttundersøkelser, og gjennomfør kartlegging og igangsetting av tiltak basert på resultatene av disse.

 

Fakta/informasjon:

Arbeidsmiljøundersøkelsene bør ta for seg både fysisk og psykososialt arbeidsmiljø. Ledelsen må sørge for at resultatene av undersøkelsene gjennomgås og følges opp, og det må diskuteres hvilke tiltak som skal iverksettes for å forbedre arbeidsmiljøet på de punktene der det trengs.

Arbeidsgiver bør være bevisst på hva som er formålet med undersøkelsen, sikre personvernet for arbeidstakerne, og unngå å bruke resultatene av undersøkelsen mot enkeltpersoner. Unngå arbeidsmiljøundersøkelser som fokuserer på enkeltpersoner fremfor system og organisering.

 

Les mer:

Oppfølging av arbeidstakere

Tiltak:

  • Fokuser på langsiktig arbeid med forebygging av arbeidsskader og ha god oppfølging av arbeidstakerne.
  • Ha tett oppfølging av sykemeldte, med gode planer for oppfølging og finn tilrettelagte tiltak for at arbeidstakeren kan komme raskere tilbake i arbeid.
  • Sikre oppfølgingen av gravide arbeidstakere for å redusere sykefraværet i denne gruppen.
  • Innfør særskilte tiltak for å forebygge belastningsskader, som for eksempel felles trening, massasjestol etc.

 

Fakta/informasjon:

Oppfølging av sykemeldte er lovpålagt, og tett oppfølging med planer om tilrettelagt arbeid, kortere arbeidstid, nye arbeidsoppgaver, omskolering osv. kan bidra til at den sykemeldte kommer raskere tilbake i arbeid. Arbeidsplassen kan tilrettelegge for lavere sykefravær blant gravide arbeidstakere for eksempel ved at de kan være i jobb med andre arbeidsoppgaver. Tilretteleggingen kan gjerne gjøres i samarbeid med jordmor.

 

Les mer:

Sykkelvennlig arbeidsplass

Tiltak:

  • Tilrettelegg for sykkelvennlig arbeidsplass, for eksempel gjennom Syklistenes Landsforbunds sertifiseringsordning.
  • Eksempler på tilretteleggingstiltak er:
    • Trygg sykkelparkering, gjerne under tak.
    • Garderobefasiliteter med dusj, tørkeskap og låsbare skap.
    • Sykkelservice på arbeidsplassen og tilgjengelig verktøy for reparasjon.
    • Støtte til vedlikehold av sykkel og til dekkskift for vintersykling.
    • Utlån av sykler/elsykler til tjenestereiser og reiser til og fra arbeidsplass.
    • Sponsing av sykkelutstyr som hjelm, regntøy, lykter og liknende.
    • Kilometergodtgjørelse for sykkel.
    • Inkluder sykling til jobb og/eller dusjing i arbeidstiden én eller flere dager i uka.

 

Fakta/informasjon:

Transport står for 30% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Tilrettelegging for at ansatte kan sykle til arbeidsplassen og på tjenestereiser kan redusere personbiltrafikken, noe som er viktig for å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast, i tillegg til at det bedrer lokal luftkvalitet og reduserer støy. Sykling har også positive helseeffekter for de ansatte, og tiltak som tilrettelegger for sykling kan bedre arbeidsmiljøet og styrke trivselen.

 

Les mer:

Gaver

Tiltak:

  • Velg bærekraftige gaver til ansatte, foredragsholdere og andre, og ta hensyn til både miljø og sosiale aspekter ved valg av leverandører. Gi gjerne bort opplevelser framfor materielle ting.
  • Hvis bedriften gir julegaver til de ansatte, unngå å gi unødvendige gjenstander. Gi heller gaver som kan spises eller drikkes, eller la de ansatte donere et beløp til et veldedig formål.

 

Fakta/informasjon:

Bærekraft har både miljømessige, økonomiske og sosiale aspekter, så i tillegg til å velge miljøvennlige leverandører bør man også løfte frem det sosiale aspektet ved bærekraft. Bevissthet på å velge bærekraftige gaver reduserer også unødvendig forbruk.

En bærekraftig gave kan for eksempel være å gi bort en opplevelse, som et gavekort på kino, teater, konsert eller restaurantbesøk. Hvis man vil gi en ting kan det gjerne være noe spiselig, for eksempel lokalprodusert mat eller drikke. Man kan også kjøpe gaver av aktører som «Sisters in Business», «Moving Mamas» eller «Bokhari». Alle tre har fokus på sosialt ansvar, sysselsetting av kvinner med innvandrerbakgrunn og bærekraft.

 

Les mer: