Slik har miljøsatsing blitt gull verdt for Oslos største transportsentral

Kunder som krever grønne løsninger og et genuint ønske om en mer miljøvennlig profil har vært en god kombinasjon for Transport-Formidlingen.

Vi har sett at kundene ønsker grønnere løsninger når de velger transportfirmaer, og i tillegg har vi ønsket å redusere våre utslipp, sier Per-Jørgen Melnes, daglig leder i Transport-Formidlingen.

Selskapet ble sertifisert av Stiftelsen Miljøfyrtårn i 2017, og ble i tillegg kåret til Årets Miljøfyrtårn for små og mellomstore bedrifter i 2018.

Ann-Kristin Ytreberg, som er daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn, er veldig glad for at Transport-Formidlingen mottok prisen for sine tiltak. Hun sier det er mange fordeler for norske bedrifter som blir miljøsertifisert.

Ved siden av at bedriften tar et ansvar for en grønn fremtid, stilles det strengere og strengere miljøkrav i offentlige anskaffelser. Med Miljøfyrtårn-sertifisering blir bedriften kvalifisert til å delta i flere anbud. I tillegg viser en undersøkelse utført av Respons Analyse i 2018 at 75 prosent av norske forbrukere foretrekker å kjøpe produkter eller tjenester fra bedrifter som er miljøsertifisert.

Vil du bli et sertifisert Miljøfyrtårn? Slik gjør du det!

Sparer Oslo for store utslipp

Transport-Formidlingen har tatt flere innovative grep for å senke sine utslipp. De har blant annet lansert tjenesten «Dønn Grønn», som gir kundene sjansen til å velge elektriske budbiler med minimalt utslipp.

Dersom bilene kjører 200 kilometer om dagen, vil Dønn grønn-bilene spare Oslo for 50 tonn Co2 per år, sier Melnes fornøyd.

I tillegg har de satt elektriske kraner på flere av kranbilene, som er 100 prosent utslippsfri mens kranen brukes og som er langt mer stillegående enn når kranen er bensindrevet. Dette er i tråd med at det kommer krav fra byggherre om at flere byggeplasser som skal være fossilfrie i 2019.

Vi har også en del biler med HVO, som er et syntetisk fremstilt BIO-drivstoff, 100 prosent fornybart og fremstilt uten bruk av palmeolje. Det er fossilfritt drivstoff, og vi har fått med oss kunder på den grønne siden selv om det er litt dyrere enn vanlig drivstoff, sier Melnes.

daglig leder i transportformidlingen tår foran elbil
Per-Jørgen Melnes, som er daglig leder i Transport-Formidlingen, sier selskapets grønne profil har åpnet mange nye dører.

Har åpnet nye dører

For å ytterligere skåne miljøet passer også Transport-Formidlingen på at de dieseldrevne bilene deres ikke skal stå og gå på tomgang.

Vi skal være grønnere i tankegangen hver eneste dag. Du kan spørre hva små grep betyr når du ser på det store bildet. Svaret på det er at alle grep har betydning, sier Melnes.

Det tok ikke lange tiden fra Transport-Formidlingen ble sertifisert før de ble belønnet med en prestisjetung pris fra Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Det å tenke grønnere har åpnet mange nye dører for oss. Vi får flere henvendelser, og dette er uten tvil fremtiden og noe vi må være med på. Verden endrer seg stadig og vi må være med å endre oss med den.

Disse bedriftene har suksess med å satse på bærekraft.

– Vinn-vinn-vinn å tenke grønt

Melnes sier at det selvfølgelig koster å endre profil på denne måten, men at hensynet til miljøet og muligheten til å fornye seg og drive god butikk på sikt gjør at kostnaden og innsatsen er verdt det.

Vi får mulighet til å teste en del nytt utstyr, noe som selvfølgelig er veldig positivt for oss. Vi får mange gode tilbakemeldinger på grepene vi har tatt og det er mange aktører som setter stor pris på det vi gjør, avslutter Melnes.

Ytreberg forteller at en Miljøfyrtårn-sertifisering er et konkret verktøy for å få kontroll på miljøpåvirkningen du har i driften, og det stimulerer til innovasjon og nytenking.

Det bidrar til å oppnå en mer lønnsom drift, og bedriften din kan spare utgifter på avfallsreduksjon, lavere energiforbruk og smartere transportløsninger. Å tenke grønt er en vinn-vinn-vinn-situasjon. Det er vinn for forbrukeren, vinn for miljøet og vinn for selskapet som tar grepene, sier den daglige lederen i Miljøfyrtårn.

Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med Stiftelsen Miljøfyrtårn

Emneord: , , , ,