Bli konsulent

 

Rolle

Den viktigste aktøren for å lede miljøkartlegging er miljøfyrtårnkonsulenter. Forutsetningen for at en privat konsulent kan arbeide innenfor rammen av Miljøfyrtårn®, og lede miljøkartleggingen i en virksomhet, er at konsulenten er godkjent med kursbevis fra Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Større organisasjoner har som regel god miljøfaglig kompetanse, og anledning til å bruke egne ressurser til å lede miljøkartleggingen i sin virksomhet. Slike konsulenter kalles for internkonsulenter, og kan bare arbeide innenfor egen organisasjon.

Konsulentens rolle i Miljøfyrtårn er å guide og rettlede en virksomhet fra oppstart til sertifisering. Konsulenten begynner med å etablere en miljøgruppe i virksomheten og er siden sekretær for denne gruppen. For at bedriften skal kunne levere inn klima- og miljørapport før sertifisering må konsulenten opprette virksomheten i Miljøfyrtårnportalen. Konsulenten oversender miljøkartleggingen og gir beskjed til sertifisøren når virksomheten er klar for sertifisering. Deretter avtaler sertifisøren med virksomheten når sertifisering skal skje. Konsulenten skal ikke avslutte sitt arbeid før alle nødvendige tiltak i forhold til bransjekriteriene er gjort.

Konsulentens oppgave er å avdekke om det er enkelte bransjekriterier det ikke er mulig å tilfredsstille ved hjelp av arbeidet i miljøfyrtårngruppa. Det gjelder spesielt for virksomheter der svakhetene i internkontroll HMS er svært store. Ved kompliserte ENØK-problemstillinger vil det ofte være behov for hjelp fra en ekstern ENØK-rådgiver.

 

Hvordan bli konsulent?

Forutsetningen for at en konsulent skal kunne gjøre en miljøkartlegging som skal lede til miljøfyrtårnsertifisering, er at han har kursbevis etter gjennomført konsulentkurs. Se vår kursoversikt for framtidige kurs. 

I forkant av konsulentkurset skal konsulenten sende inn sin CV til Stiftelsen Miljøfyrtårn. CV'en skal da godkjennes i forhold til kvalifikasjonene som er nevnt ovenfor, før kursstart. Konsulentbeviset er personlig knyttet til den enkelte konsulent.

En miljøfyrtårnkonsulent må:

  • ha evne til å engasjere bedriften
  • omsette bransjekriterier til konkrete tiltak
  • snakke så folk forstår
  • kunne dokumentere sin kompetanse

Kvalifikasjonskrav

For å kunne gjennomføre en tilfredsstillende miljøkartlegging i en virksomhet, er det nødvendig å ha kunnskaper innenfor disse områdene:

  • Internkontroll og HMS system med tilhørende forskrifter
  • Generell kompetanse på yte miljø innenfor temaene innkjøp, avfall, energi, transport, utslipp til luft/vann
  • Innenfor enkelte bransjer er fordelaktig med dybdekompetanse eksempelvis Engroshandel og regelverk (Reach/CLP etc.) knyttet til import og omsetning av produkter.

 

Kvalifikasjonskrav for hovedkontor-konsulenter

Forutsetninger for å ta hovedkontor-kurset:

  • Må ha fullført basis konsulentkurs
  • Må ha vært aktiv i løpet av de 2 siste årene
  • Må ha gjennomført konsulentoppdrag hos minst 10 virksomheter

Unntak kan gjøres ved henvisning til spesiell kompetanse / erfaring. Kontakt Stiftelsen Miljøfyrtårn.

 

Miljøfyrtårn® - årlig konsulentlisens

Årlig lisens for å være konsulent er på kr 2.950,- eks. mva. per konsulent. Lisensen betales f.o.m. første kalenderår etter fullført konsulentkurs. 50 % rabatt gis for konsulenter som jobber i virksomheter som selv er sertifiserte.

Lisens for hovedkonsulenter med tilleggskompetanse til å jobbe med større konsern og kommuner er kr 3.950,- eks mva (rabattert pris på kr 1.975,- dersom hovedkonsulenten er tilknyttet en sertifisert virksomhet).

Lisensen er knyttet til bruk av Miljøfyrtårnportalen og retten til å markedsføre seg som miljøfyrtårnkonsulent.